ANNONS

E-handelns rakettillväxt för matjätten - "växlar upp"

E-handeln har varit en rejäl vitamininjektion för Klas Balkows Axfood
Foto: Axfood

Men butikerna gick blygsamt framåt.

ANNONS

Axfood växte ytterligare, om än blygsamt, under årets första kvartal. Koncernens omsättning ökade med en procent och landade på 13,2 miljarder kronor, där butikerna stod för 11,7 miljarder kronor. Även resultatet steg något, från 544 till 565 miljoner kronor, en ökning motsvarande 3,9 procent.

Axfood fick en stabil start på det nya året men butiksomsättningstillväxten om 2,4 procent var av förklarliga skäl betydligt lägre än tidigare kvartal. Drygt ett år in i pandemin har vi börjat möta höga jämförelsetal. Utöver en negativ kalendereffekt jämförs detta kvartal med ett första kvartal föregående år som var kraftigt påverkat av bunkringen, kommenterar Klas Balkow, vd och koncernchef på Axfood, siffrorna.

LÄS ÄVEN: Axfood ska knäcka lönsamhetsnöten på nätet: "En fördel"

Det är ingen överraskning att det är i e-handeln den största delen av tillväxten sker, något vi alla vant oss vid från bolag efter bolag. Axfood är inget undantag. Här växte man dessutom mer än branschen i övrigt, där index låg på 127,6 procent.

Vår e-handelsförsäljning mot konsument fortsätter växa snabbt och under kvartalet var tillväxten hela 139 procent, säger Klas Balkow och fortsätter:

Vårt nätapotek Apohem har en mycket stark tillväxt och med en stärkt marknadsposition växlar vi nu upp med ny IT-plattform samt de nya möjligheter för effektivitet, expansion och synergier som lagerflytten till koncernens utbyggda e-handelslager i Stockholm ger. Vi ser också en potential för samarbeten med våra matkoncept, och som först ut i Sverige lanserades nyligen samleverans av mat och receptbelagda läkemedel tillsammans med Mat.se.

LÄS ÄVEN: Unika e-handelstestet - receptbelagt med matkassarna

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap