ANNONS

E-handelns miljardregn i julhandeln: "Funnits en lÃĪngtan"

Mathias KrÞmmel

Levererades i snitt pÃĨ tre dagar.

ANNONS

Det ÃĪr tvÃĨ dagar kvar till julafton, vilket betyder att en del redan inhandlat alla sina julklappar men vi vet lika vÃĪl att det finns de som stresshoppar i sista stund. Med andra ord har en del klappar inte kÃķpts ÃĪnnu, trots att svenskarna hittills har spenderat 19,7 miljarder pÃĨ julklappar. En siffra som kan jÃĪmfÃķras med 19,4 miljarder i fjol. Det visar en undersÃķkning som Kantar Sifo gjort pÃĨ uppdrag av Postnord.

Under fÃķrra ÃĨret Ãķkade antalet e-handlade klappar med 60 procent, men i ÃĨr vÃĪljer fÃĪrre svenskar att e-handla sina presenter. E-handelns andel av den totala julhandeln har landat pÃĨ 51 procent i ÃĨr, och motsvarar 10 miljarder kronor.

FÃķrra ÃĨret var exceptionellt pÃĨ mÃĨnga sÃĪtt, ÃĪven vad gÃĪllde julhandeln. Vi sÃĨg en vÃĨldsam Ãķkning av nÃĪthandeln, som en fÃķljd av att konsumenterna ville undvika den fysiska handeln. I ÃĨr har e-handelns andel av julklappskÃķpen minskat, medan handeln totalt ligger pÃĨ i princip samma nivÃĨ. E-handeln i stort har Ãķkat stadigt, och fortsÃĪtter att gÃķra det, men kanske har det funnits en lÃĪngtan till just julhandeln i de fysiska butikerna, sÃĪger Mathias KrÞmmel, vd fÃķr Postnord Sverige, i ett pressmeddelande.

Enligt undersÃķkningen har 74 procent av konsumenterna handlat julklappar pÃĨ nÃĪtet i ÃĨr, och 58 procent har gjort mer ÃĪn hÃĪlften av sina inkÃķp online. Samtidigt uppger 17 procent att de gjort alla sina inkÃķp pÃĨ nÃĪtet medan en procent sÃĪger att de inte har handlat digitalt alls.

De mest populÃĪra julklappskategorierna online ÃĪr, likt i fjol, klÃĪder och skor (38 procent) fÃķljt av bÃķcker och media (34 procent) och pÃĨ tredjeplats barnartiklar och leksaker.

46 procent av de som bestÃĪllde sina klappar pÃĨ nÃĪtet fick sitt paket inom tre dagar. 85 procent av dem som hÃĪmtade paketen hos ombud fick stÃĨ i kÃķ i mindre ÃĪn fem minuter och den vanligaste vÃĪntetiden var under tre minuter, skriver Postnord.

Enligt Postnord ÃĪr 88 procent av konsumenterna nÃķjda med sin senaste leverans, och det vanligaste leveranssÃĪttet var att hÃĪmta sin bestÃĪllning hos ett ombud (64 procent). Endast 14 procent valde att fÃĨ sin order levererad hem i postlÃĨdan, och till paketboxarna skickades 8 procent av leveranserna.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se