Det är två dagar kvar till julafton, vilket betyder att en del redan inhandlat alla sina julklappar men vi vet lika väl att det finns de som stresshoppar i sista stund. Med andra ord har en del klappar inte köpts ännu, trots att svenskarna hittills har spenderat 19,7 miljarder på julklappar. En siffra som kan jämföras med 19,4 miljarder i fjol. Det visar en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Postnord.
Under förra året ökade antalet e-handlade klappar med 60 procent, men i år väljer färre svenskar att e-handla sina presenter. E-handelns andel av den totala julhandeln har landat på 51 procent i år, och motsvarar 10 miljarder kronor.
Förra året var exceptionellt på många sätt, även vad gällde julhandeln. Vi såg en våldsam ökning av näthandeln, som en följd av att konsumenterna ville undvika den fysiska handeln. I år har e-handelns andel av julklappsköpen minskat, medan handeln totalt ligger på i princip samma nivå. E-handeln i stort har ökat stadigt, och fortsätter att göra det, men kanske har det funnits en längtan till just julhandeln i de fysiska butikerna, säger Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige, i ett pressmeddelande.
Enligt undersökningen har 74 procent av konsumenterna handlat julklappar på nätet i år, och 58 procent har gjort mer än hälften av sina inköp online. Samtidigt uppger 17 procent att de gjort alla sina inköp på nätet medan en procent säger att de inte har handlat digitalt alls.
De mest populära julklappskategorierna online är, likt i fjol, kläder och skor (38 procent) följt av böcker och media (34 procent) och på tredjeplats barnartiklar och leksaker.
46 procent av de som beställde sina klappar på nätet fick sitt paket inom tre dagar. 85 procent av dem som hämtade paketen hos ombud fick stå i kö i mindre än fem minuter och den vanligaste väntetiden var under tre minuter, skriver Postnord.
Enligt Postnord är 88 procent av konsumenterna nöjda med sin senaste leverans, och det vanligaste leveranssättet var att hämta sin beställning hos ett ombud (64 procent). Endast 14 procent valde att få sin order levererad hem i postlådan, och till paketboxarna skickades 8 procent av leveranserna.