Detta säger DIBS E-handelsindex 2011 som släpptes idag. Den svenska e-handeln beräknas omsätta 77 miljarder vilket är mycket högre än Postens e-barometer som extrapolerade 27,3 miljarder. Denna differens beror förmodligen pĂ¥ att DIBS inkluderar mycket mer under klassificeringen e-handel medans Posten främst tänker postorder. Oavsett exakt siffra är det givetvis trevligt att e-handeln växer starkt och att den stora majoriteten tänker behĂ¥lla eller öka sina inköp över nätet:
- Svensk e-handel trotsar ekonomisk oro och fortsätter växa snabbt. Finland visar ännu starkare tillväxt, medan danska och norska konsumenter anger nĂ¥got lägre e-handel, främst pĂ¥ grund av lägre inköp av inom resor och elektronik, säger Eric Wallin, VD pĂ¥ DIBS. Hela 86% av de svenska konsumenterna planerar att behĂ¥lla eller öka sin online-konsumtion under det kommandet Ă¥ret.
E-handelsindexet visar även pĂ¥ att e-handel i mobilen stĂ¥r inför ett genombrott. Eric Wallin förklarar varför:
- Dagens undersökning visar att hela 20% av de svenska e-handlarna planerar att snart lansera e-handel via mobiler, sĂ¥ kallad m-handel. Samtidigt har 30% av svenskarna mellan 15 och 44 Ă¥rs Ă¥lder handlat genom mobilen, främst media, resetjänster och tjänster. Vi tolkar detta som att den mobila handeln stĂ¥r inför sitt genombrott.
Vad handlar folk enligt undersökningen
Den resereleterade konsumptionen stĂ¥r för hela 31 procent av e-handeln i Sverige. Det är bland annat denna del vi gissar att Posten utelämnar i sin undersökning. De näst största kategorierna enligt DIBS är elektronik och förbrukningsvaror till hemmet, bĂ¥da har 13 procent vardera av e-handeln.
Tar kort andelar av faktura och direktbetalning
Kortbetalningar sägs vara de mest populära i Europa med 42 procent av marknaden. Detta stämmer även i Sverige som har exakt samma siffra. Det ska dock nämnas att den betalmetod som oftast erbjuds inom EU är kort med en stor marginal, 91 procent av alla nätbutiker.
I Sverige ligger faktura och direktbetalning via bank bĂ¥da pĂ¥ andra plats med 24 procent vardera. Dessa hade större andelar förra Ă¥ret med 28 procent faktura och 30 procent direktbetalning. Kort hade förra Ă¥ret 33 procent, mot dagens 42, vilket tyder pĂ¥ att det har tagit andelar av faktura och direktbetalning.
NĂ¥gra andra intressanta siffror
DIBS undersökning visar att e-handeln växt med 17 procent sedan 2010. HushĂ¥llens spenderande pĂ¥ nätet har ökat ifrĂ¥n 5 630kr, förra Ă¥ret, till 6 306kr detta Ă¥r. Vilket sägs vara en brĂ¥kdel av deras totala konsumption. 67 procent av de tillfrĂ¥gade säger att anledningen till varför de e-handlar är enkelheten och att det sparar tid. 59 procent säger att det är för att hitta lägre priser. Svenskarna sägs göra ungefär ett inköp via nätet per mĂ¥nad.
Källa: dibs
Relaterade nyheter:
E-handeln förväntas omsätta 27,3 miljarder i Ă¥r