"Aldrig tidigare har e-handeln växt så kraftigt under ett enskilt kvartal", så beskrivs årets andra kvartal i E-barometern som presenteras av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
LÄS ÄVEN: Rekordtillväxt för svensk e-handel – 32% ökning i mars
E-handelstillväxten landade på totalt 49 procent under kvartalet, men skillnaderna mellan de olika produktkategorierna var stora. Kategorin dagligvaror har mer än fördubblats under perioden och landat på +115 procent. Möbler och heminredning tog hem andra plats med en tillväxt om 71 procent och på tredjeplats kom apotekartiklar som växte med 69 procent. Minst ökade barnartiklar och leksaker, de växte med 11 procent.
Detta är tillväxttal som vi inte har sett i E-barometern på många år. Än mer anmärkningsvärt är tillväxten i absoluta tal eftersom e-handeln nu är så väletablerad i Sverige. Med en total e-handelsomsättning på 87 miljarder kronor under 2019 innebär den rådande tillväxttakten att över 40 miljarder kronor kommer att tillfalla e-handeln under ett enda år.
Vår uppdaterade prognos är att e-handeln kommer att växa med 33 procent under 2020. Vi baserar det på två avslutade kvartal med 17 respektive 49 procents tillväxt, samt signaler om att tillväxten i juli fortsatt var väldigt stark, skriver PostNords e-handelsrådgivare Arne Andersson och detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder i rapporten.
Under kvartalet ökade dessutom e-handelsandelen. Totalt shoppade 7 procent fler svenskar under kvartalet, jämfört med motsvarande kvartal 2019, och landade på 77 procent. Nytt för i år är också att skönhet och hälsa har gått om mode som den mest populära produktkategorin på nätet.
En annan parameter som visar hög tillväxt är segmentet personer 65 till 79 år som e-handlat den senaste månaden, den kategorin har växt med 67 procent.
Nog har vi förstått att andelen av befolkningen som handlar på nätet regelbundet kommer att öka för varje år som går. Men jag hade i alla fall inte sett framför mig att så många i den äldsta konsumentgruppen skulle börja e-handla både mat, mediciner och kläder på ålderns höst. Det skall bli mycket spännande att se hur mycket av dessa förändrade beteenden som kommer bli bestående för framtiden, skriver Annemarie Gardshol, vd på PostNord Sverige.