ANNONS

E-handeln växer och Posten minskar

E-handeln växer och Posten minskar
ANNONS

Posten Norden som numera gĂ¥r under namnet PostNord har, som vanligt, släppt sin E-barometer för första kvartalet 2011. Den visar inte oväntat pĂ¥ en stark ökning för näthandeln. E-handeln sägs ha växt med 10 procent med den starkaste utvecklingen inom hemelektronik. Posten skriver följande:

"Optimistiska konsumenter och företag i kombination med en stark konjunktur talar för att e-handelns kraftiga tillväxt kommer att fortsätta under 2011. Prognosen för hela 2011 är att e-handeln av varor kommer att omsätta 28 miljarder kronor i Sverige, vilket innebär en tillväxt pĂ¥ tolv procent."

Arne pĂ¥ Posten (Arne Andersson) har även en kommentar gällande den senaste E-barometern:

- E-handeln fortsätter att vinna mark inom detaljhandeln, men är ännu ganska begränsad i vissa branscher och mĂ¥nga av de stora traditionella butikskedjorna har fortfarande inte pĂ¥ allvar gett sig ut pĂ¥ nätet. Mycket tyder därför pĂ¥ att vi kommer att fĂ¥ se fortsatt kraftig tillväxt inom e-handeln under mĂ¥nga Ă¥r framöver.

De tre branscher som dominerar e-handeln är Hemelektronik, Kläder/Skor och Media i form av Böcker, CD, DVD och Dataspel. Hemelektronik har, som sagt, stĂ¥tt ut en del jämfört med dessa andra genom att ha en nĂ¥got starkare tillväxt, 12 procent för att vara exakt. Kläder och skor sĂ¥g en ökning pĂ¥ 9 procent och media ökade med 2 procent.

Posten minskar

En inte helt relaterad nyhet till den ovan är det att Postens vinst har minskat för samma period. Första kvartalet i Ă¥r gjorde PostNord en vinst pĂ¥ 447 miljoner mot förra Ă¥rets vinst, samma period, pĂ¥ 542 miljoner. Vid första anblick tänker vi oss att det kanske handlar om andra kostnader som ökat än att försäljningen skulle lida. Lars Idermark, vd pĂ¥ PostNord, har dock följande kommentar till deras finansiella rapport:

"Koncernen har fortsatt att minska kostnaderna under kvartalet, men detta har inte kunnat kompensera fullt ut för försäljningsutvecklingen."

För att sammanfatta sĂ¥ fortsätter e-handeln att växa kraftigt och vĂ¥r ganska ytliga tolkning av Postens finansiella rapport säger oss att de inte fĂ¥r sin beskärda del av e-handelskakan. PostNord skriver i sin rapport att en stor del av deras minskade vinst beror pĂ¥ en generell volymnedgĂ¥ng pĂ¥ brev. Företagets anställda har även minskat med 2393 personer jämfört med första kvartalet 2010.

Market har en genomgĂ¥ng av e-barometern och fokuserar pĂ¥ hur elektronik är stekhett pĂ¥ webben. E-barometern finner ni här och PostNords finansiella rapport gömmer sig här. Dagens Industri har även en nyhet gällande deras finansiella rapport.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se