Posten Norden som numera går under namnet PostNord har, som vanligt, släppt sin E-barometer för första kvartalet 2011. Den visar inte oväntat på en stark ökning för näthandeln. E-handeln sägs ha växt med 10 procent med den starkaste utvecklingen inom hemelektronik. Posten skriver följande:
"Optimistiska konsumenter och företag i kombination med en stark konjunktur talar för att e-handelns kraftiga tillväxt kommer att fortsätta under 2011. Prognosen för hela 2011 är att e-handeln av varor kommer att omsätta 28 miljarder kronor i Sverige, vilket innebär en tillväxt på tolv procent."
Arne på Posten (Arne Andersson) har även en kommentar gällande den senaste E-barometern:
- E-handeln fortsätter att vinna mark inom detaljhandeln, men är ännu ganska begränsad i vissa branscher och många av de stora traditionella butikskedjorna har fortfarande inte på allvar gett sig ut på nätet. Mycket tyder därför på att vi kommer att få se fortsatt kraftig tillväxt inom e-handeln under många år framöver.
De tre branscher som dominerar e-handeln är Hemelektronik, Kläder/Skor och Media i form av Böcker, CD, DVD och Dataspel. Hemelektronik har, som sagt, stått ut en del jämfört med dessa andra genom att ha en något starkare tillväxt, 12 procent för att vara exakt. Kläder och skor såg en ökning på 9 procent och media ökade med 2 procent.
Posten minskar
En inte helt relaterad nyhet till den ovan är det att Postens vinst har minskat för samma period. Första kvartalet i år gjorde PostNord en vinst på 447 miljoner mot förra årets vinst, samma period, på 542 miljoner. Vid första anblick tänker vi oss att det kanske handlar om andra kostnader som ökat än att försäljningen skulle lida. Lars Idermark, vd på PostNord, har dock följande kommentar till deras finansiella rapport:
"Koncernen har fortsatt att minska kostnaderna under kvartalet, men detta har inte kunnat kompensera fullt ut för försäljningsutvecklingen."
För att sammanfatta så fortsätter e-handeln att växa kraftigt och vår ganska ytliga tolkning av Postens finansiella rapport säger oss att de inte får sin beskärda del av e-handelskakan. PostNord skriver i sin rapport att en stor del av deras minskade vinst beror på en generell volymnedgång på brev. Företagets anställda har även minskat med 2393 personer jämfört med första kvartalet 2010.
Market har en genomgång av e-barometern och fokuserar på hur elektronik är stekhett på webben. E-barometern finner ni här och PostNords finansiella rapport gömmer sig här. Dagens Industri har även en nyhet gällande deras finansiella rapport.