Svensk Handel släppte idag sina siffror från E-handelsindikatorn för april månad. Efter att vi fått se en relativt stark inledning på 2024 så är det nu negativ tillväxt som levereras. Hela första kvartalet visade på tillväxt, om än låg i mars, men i april vände trenden.
April månad ska, enligt E-handelsindikatorn, levererat en omsättningsminskning med 3 procent, jämfört med samma period i fjol.
Även denna månad påverkas e-handeln negativt av hushållens ansträngda ekonomi. Ungefär lika många handlar på nätet som under pandemin, men för betydligt lägre belopp. Det avspeglas i att det är särskilt tufft för kapitalintensiva branscher som byggvaror och hemelektronik. Visserligen såg vi en räntesänkning från Riksbanken i förra veckan, men det krävs betydligt fler för att svenska konsumenter ska återfå en stark köpkraft, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Låga köpesummor sägs vara det som tynger e-handeln just nu. Omsättningen under april månad uppskattas till 12,5 miljarder kronor. Precis som betalleverantören Nets lyfte i fredags så pekar Svensk Handel också på att allt fler e-handlar från utlandet, från potentiellt mindre seriösa aktörer.
En del av den växande e-handeln från utlandet sker genom stora internationella e-handelsplattformar från till exempel Kina, vilka är särskilt populära bland den yngre befolkningen. Svensk Handel kommer alltid att stå upp för fri konkurrens, men det är av yttersta vikt att aktörer som använder plattformarna följer de lagar och regler som handelsföretag inom EU redan efterlever. Detta är viktigt utifrån både ett produktsäkerhetsperspektiv, konkurrensperspektiv men också givetvis ett hållbarhetsperspektiv, säger Per Ljungberg.