E-handeln vänder uppåt efter ett urstarkt Q4. Det visar Pricerunners e-handlarindex, som mäts varje kvartal. Det är med andra ord muntert i branschen efter vad som blev ett lyckat Black Friday tillsammans med en fin jul- och mellandagshandel. Index är uppe i 67,4, vilket när den näst högsta nivån som uppmätts. Det är också ett kraftigt lyft från rekordlåga 60,4 i det tredje kvartalet.
Försäljningen i onlinebutikerna har varit riktigt bra under fjärde kvartalet 2019 och det råder inga tvivel om att e-handeln är på rätt väg igen, med ett bra avslut på året. Hälften av butikerna rapporterar att det fjärde kvartalet var bra eller mycket bra jämfört med föregående kvartal, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner.
"Kom på rätt spår"
Men det var inte bara den starka avslutningen på 2019 som fått mungiporna att peka uppåt bland e-handlarna. Branschen har även fått en pigg start på det nya decenniet. Hälften av butikerna rapporterar att försäljningen går bra nu. Framtidstron är alltså mycket god för stunden.
Onlinehandeln kom på rätt spår i slutet av 2019, efter en lång period med vikande siffror. Butikernas egna siffror indikerar att näthandeln är på samma nivåer som i slutet av 2018, den senaste toppnivån för e-handlarindex. När vi har kontakt med e-butikerna är budskapet från dem att de mörka molnen nu har skingrats, säger Nicklas Storåkers.