Dagligvaruhandeln tuffar på i stor stil och bjöd på nya, fina siffror i februari. Försäljningen ökade med 2,5 procent, jämfört med samma månad förra året. Den kalenderjusterade försäljningsutvecklingen landade på 6,1 procent.
Det var e-handeln som stod för tillväxten den här gången och den nådde dessutom nya rekordnivåer. För första gången någonsin uppgick e-handelsandelen till 7,5 procent i branschen. En fördubbling mot förra året.
Fortsatta pandemirestriktioner gör att e-handelstillväxten i dagligvaruhandeln håller i sig. Trenden att hämta sina e-handlade matvaror i butik är fortsatt stark och e-handelns tillväxttakt i februari var en av de högst uppmätta i Dagligvaruindex, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
De fysiska butikernas försäljning backade med 2 procent jämfört med förra året. Något som dock kan härledas till att februari i år innehöll en dag mindre än förra året.
Den fysiska handeln mötte i februari tuffa jämförelsetal, framför allt på grund av att det var en försäljningsdag mindre i år. Februari blir dessutom den sista månaden där jämförelsen görs med en månad som inträffade innan pandemin slog till med full kraft, avslutar Karin Brynell.