E-handeln pressas allt hårdare, det visar en ny studie. Proof Analytics har sammanställt siffrorna från Sveriges 30 största e-handelsbolag och upptäckt att de ökar i omsättning, men faller till farligt låga vinstmarginaler.
Enligt studien rasade vinstmarginalen från 1,44 procent år 2017 till 0,84 procent under 2018. Proof Analytics menar att det delvis berör på att produkterna nästan uteslutande marknadsförs online. Allt för att bolagen ska kunna mäta konvertering.
Att e-handeln växer är det inget tvivel om och svenska e-handlare är duktiga på tillväxt. Däremot kan det vara farligt för bolag att använda en marknadsstrategi som till stor del landar i konvertering och pris, säger Maziar Nodehi, som ligger bakom studien på Proof Analytics, i ett pressmeddelande.
Man varnar också för att e-handlarna inte erbjuder tillräckligt mervärde för att skapa lojala kunder och att de saknar interna resurser för analys.
Om e-handelsbolagen fortsätter så här kan det sänka hela branschen på sikt. Att även som onlinebutik börja bygga sitt varumärke ger stora fördelar över längre tid. Det gäller att hitta rätt marknadsmix, både på kort och lång sikt, för att få till en multiplikatoreffekt som maximerar ROI, säger Maziar Nodehi.
Bäst i klassen vad gäller vinstmarginal är elektronikföretagen, som toppar listan med 6,84 procent. Modebolagen landar på andra plats med 2,43 procent i vinstmarginal.
LÄS ÄVEN: Lönsamhetsbotten: Här är bolagen med störst förluster