ANNONS

E-handeln trotsar kunderna och växer med 12 procent

E-handeln trotsar kunderna och växer med 12 procent

Betalleverantören DIBS transaktioner motsäger deras tidigare konsumentrapport. I slutet av november förutspĂ¥dde DIBS E-handelsindex att svensk e-handel skulle minska med tre procent för helĂ¥ret 2012. Nya siffror ifrĂ¥n julhandeln visar pĂ¥ en ökning med 12 procent.

ANNONS

DIBS har gĂ¥tt igenom sina kunders transaktioner under julhandeln. Det handlar om totalt 14 000 e-handlare och dessa transaktioner visar ett 12 procent högre värde jämfört med 2011.

– E-handeln var stark pĂ¥ nätet i Norden under julen, särskilt i Sverige och Norge. Konsumenterna drar fördel av att handla pĂ¥ nätet för att förenkla, spara tid, jämföra varor, fĂ¥ bättre priser och för att vara oberoende av öppettider, säger Eric Wallin VD pĂ¥ DIBS.

DIBS tidigare rapport som visade pĂ¥ en nedgĂ¥ng för helĂ¥ret fĂ¥r sig alltsĂ¥ en stark kaffe av verkligheten. Den förra rapporten som var baserad pĂ¥ kundintervjuer verkar inte stämma. Vi bad DIBS om siffrorna för hela 2012 men dessa vill de inte släppa av konkurrensskäl. De erkänner dock att e-handeln med största sannolikhet inte kommer minska för helĂ¥ret.

- Trenden är fortsatt stark även om tillväxten procentuellt sett inte är lika stark som för 2-3 Ă¥rs sen, meddelar Eric Wallin.

E-handeln visade sig alltsĂ¥ växa ordentligt även denna julhandel, nĂ¥got som ocksĂ¥ betalleverantären Klarna medgett. DIBS mätning genomfördes mellan den 7 november och den 23 december och visade pĂ¥ en ökning med 12 procent för alla e-handelstransaktioner.

Det sista ordet gällande fjolĂ¥rets e-handel ger förmodligen e-barometern för fjärde kvartalet som väntas komma ut i februari. Den förra barometern, för tredje kvartalet, förutspĂ¥dde en ökning med 13 procent för hela 2012.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se