Med nöd och näppe sträckte sig e-handeln över mållinjen under mars månad och lyckades samla ihop en tillväxt på en procent, jämfört med i fjol.
E-handeln fortsätter att växa i omsättning under 2024 jämfört med 2023. I mars stannade dock omsättningstillväxten på 1 procent efter att under januari och februari ha uppvisat tvåsiffriga tillväxttal, skriver Svensk Handel i en kommentar till sin rapport E-handelsindikatorn.
Detta i sin tur innebär att e-handeln nu officiellt växer om vi kikar kvartalsvis. För årets första kvartal så växte e-handeln med 11 procent.
Årets första kvartal är det första på över två år som visar en positiv omsättningstillväxt, detta trots att mars månads siffror inte är fullt lika starka som januari och februari. Mycket tyder på att detta är det trendbrott som e-handeln så länge sett fram emot, vilket är minst sagt välbehövligt för många varukategorier, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Enligt E-handelsindikatorn så ska nästintill alla kategorier öka inom e-handeln. En kategori fortsätter dock att falla.
Absolut starkast utvecklas möbelhandeln, som studsar tillbaka från en mycket svag fjolårsförsäljning, men omsättningstillväxten är generellt hög och indikerar med tanke på den avmattande inflationen även volymförsäljningstillväxt i flertalet branscher. Ett tydligt undantag är dock bygghandeln som fortsätter att sjunka kraftigt i omsättning på nätet, skriver Svensk Handel.