En rad e-handlare, e-handelsleverantörer och andra branschprofiler har i helgen ryckt ut för att uppmuntra Stefan Löfven att komma igång med sin e-handel. Bakgrunden är en intervju i SVT där statsministern sade att han aldrig handlat något på nätet, med hänvisning till att han "möjligtvis inte tillhör den generationen". Uttalandet plockades upp av flera medier samt av andra personer som reagerat i sociala medier.
Rickard Lykos syster Erika Lyko har satt ihop en guide där hon informerar Stefan Löfven och andra e-handelsnybörjare om hur man genomför ett köp på Lykos sajt.
Aldrig för sent att lära sig nya saker, Stefan Löfven. Här guidar syrran dig rätt till din grooming. Kul ändå att skönhetsrutinerna ligger så högt bland dina prioriteringar. Fortsätt kämpa och lär av dina misstag. Vi definieras inte av misstagen, utan av hur vi hanterar dem. Du gör så gott du kan! skriver Rickard Lyko i ett inlägg där han delat guiden.
"Ring så hjälper vi dig"
Även Meds är beredda att hjälpa statsministern att e-handla. I sociala medier tipsar nätapoteket om sitt telefonapotek som inte minst riktar sig till personer med "sämre digitala kunskaper".
Ring till telefonapoteket så hjälper vi dig att komma igång, Stefan! hälsar Meds.
Kristoffer Valiharju, vd på CDON, ställer sig frågande till att Stefan Löfvens ålder skulle vara ett problem när det kommer till att handla på nätet.
Löfvens generation ökar kraftigt vad gäller e-handel. Under 2020, som karaktäriserades av pandemin och restriktioner, ökade vår försäljning från åldersgruppen 60-65 år markant. Vi är säkra på att Löfven är redo att handla online och jag kan personligen erbjuda support inför hans första CDON-köp! skriver han i ett inlägg.
Får kritik
Prisjakt har passat på att tipsa Stefan Löfven om företagets e-handelsskola, där man bland annat får uppmaningen att jämföra priser innan man handlar.
Vid köp på nätet är det viktigt att jämföra pris och produkt, precis som vid offentliga upphandlingar, skriver företaget på Twitter.
Inläggen ovan är alla skrivna med glimten i ögat men det finns också mer kritiska exempel. Bland annat ifrågasätts det ifall statsministern har någon koll på den digitala omställningen och vad han i så fall gör för att stödja det nya näringslivet. Andra tar också upp vikten av att ge rätt signaler i en rådande pandemi.
Ehandel har sökt Stefan Löfvens pressavdelning för en kommentar.