ANNONS

E-handeln står nu för 17 procent av koncernens omsättning

Kristofer Tonström, vd

“Uppskattas av kunderna”.

ANNONS

Hemmafixarkedjan Clas Ohlson har nu släppt siffrorna för sitt tredje kvartal som sträcker sig från 1 november till 31 januari, vilket alltså täcker black friday, julhandeln, mellandagarna och januarirean. Och att det är en köpstark period visar sig i siffrorna.

Omsättningen under kvartalet landade på 3,2 miljarder kronor, en ökning med 9 procent. Detta utan att räkna in Spares-koncernen, som man förvärvade i slutet av året. Med den så landade omsättningen på 3,4 miljarder.

Det positiva momentum vi skapat med rätt produkter till rätt pris, god produkttillgänglighet och bra kundservice har resulterat i ett starkt tredje kvartal i verksamhetsåret 2023/2024. Försäljningen ökade över samtliga prioriterade produktkategorier och på samtliga marknader, säger företagets vd Kristofer Tonström i en kommentar.

Rörelseresultatet dubblades också under perioden och slutade på 422 miljoner kronor, upp från 215 miljoner året innan.

När vi kikar endast på e-handeln så visar den också på en ökning. E-handeln omsatte nämligen 410 miljoner kronor under Clas Ohlsons tredje kvartal, en ökning med över 19 procent jämfört med året innan. Med Spares inräknad så omsatte Clas Ohlson 589 miljoner kronor online.

Vår modell där e-handeln är nära sammanlänkad med butiksnätet uppskattas av kunderna och med en tillväxt om 19 procent i kvartalet fortsätter e-handeln att stå för en betydande del av den totala tillväxten. Inräknat försäljningen från Spares Europe, som förvärvades i november och konsoliderats in i Clas Ohlson-koncernen från och med det tredje kvartalet, kommer cirka 17 procent av koncernens totala omsättning från e-handeln, säger Kristofer Tonström.

Den positiva utvecklingen för koncernen var dock inte bara på grund av den allmänt köpstarka perioden. Företaget meddelar nämligen att det fjärde kvartalet också har börjat bra.

Årets fjärde kvartal har startat bra med en organisk försäljningstillväxt om 19 procent i februari. Försäljningsökningen kommer från tillväxt på alla tre marknader och inom samtliga prioriterade produktkategorier, säger Kristofer Tonström.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se