Redan i maj flaggade Skånska Byggvaror för att man fått en bra start på 2014. Under perioden januari-april ökade omsättningen i Sverige, Norge och Finland med hela 40 procent jämfört med samma period förra året.
De efterföljande två månaderna har forsatt i samma anda och under perioden januari till juni har orderingången ökat med drygt 30 procent jämfört med 2013. Omsättningen uppgår till 300 miljoner kronor, 233 miljoner kronor för första halvåret 2013, och resultatet förbättrades över förväntan.
Framgångar för uterum, växthus, stugor och fönster ligger bakom utvecklingen jämte nya butiker, växande e-handel och ett breddat sortiment.
– Vi är tacksamma men måna om att vara ödmjuka över vår framgång. Våra kunder ger oss ett starkt betyg och uppskattar att vi idag har ett mer komplett sortiment. Under det senaste året har vi höjt kvalitet och design samtidigt som vi lyckats vara prismässigt attraktiva. Ett resultat av egen utveckling, produktion och få mellanhänder. Så länge vi kan skapa bra värde för våra kunder finns förutsättningar för fortsatt framgång för Skånska Byggvaror, säger Anders Johansson Eickhoff, VD Skånska Byggvaror.
Näthandeln upp 30 procent
Försäljningsökningen är drygt 30 procent i Sverige och hela 80 procent i det norska dotterbolaget Grönt Fokus. Det är främst paradgrenen uterum och växthus som drar men även ett ökat intresse för förråd och stugor.
En annan förklaring är det kraftigt utökade sortimentet, på kort tid har Skånska Byggvaror gått från 28 000 artiklar till 80 000. I mars öppnades även två nya butiker i samarbete med Plantagen, Barkarby Stockholm och Tagene Göteborg.
Satsningen har gett resultat och orderingången från butiker har ökat med 115 procent jämfört med första halvåret 2013. Samtidigt växer företagets e-handel i Sverige med drygt 30 procent och står idag för cirka 60 procent av försäljningen i Sverige.
– Det positiva utfallet är skapat av alla skickliga och engagerade medarbetare. Vi ser framför oss en stark utveckling under andra halvåret med draghjälp av en positiv konjunktur och ett växande intresse för investeringar i hus och hem. Vi märker att många kunder väljer att satsa mer i sina hem och allt oftare väljer exklusivare alternativ inom våra produktgrupper, säger Anders Johansson Eickhoff.
Källa: Press