ANNONS

E-handeln spräckte 100 miljoner - nu siktar de mot en halv miljard

Ole Morten Faltinsen och grundaren Finn Magnus Torall

Har tripplat omsättningen.

ANNONS

Den norska militär- och sportutrustningsbutiken Milrab grundades hösten 2005, och förra året nådde bolaget en omsättning på 108 miljoner kronor. Bolaget har tredubblat sin försäljning under de tre senaste åren, och under de kommande tre åren planerar dem att spräcka 540 miljoner kronor.

Under årets första halvår hade onlineaktören en försäljningstillväxt på 58 procent, samt en vinstökning med 33 procent. Med en sån här tillväxttakt menar Milrab att bolaget ska omsätta mer än 160 miljoner kronor i år.

Under den senaste treårsperioden har vi tripplat omsättningen, och nu vill vi nå 540 miljoner kronor. Hittills ligger vi något över prognoserna, säger Finn Magnus Torall, grundare av Milrab, till vår norska systersajt Ehandel.

Nytt automatiserat lager

För att nå sitt höga omsättningsmål har Milrab bland annat satsat på att automatisera arbetet på lagret.

Hos Milrab är takten mycket hög. Vi är beroende av att automatisera så mycket som möjligt, inte bara för att hålla kostnader och resurser på en rimlig nivå, utan för att stärka kontrollen när vi växer. Hittills har vi skapat robotar som bland annat sparar företaget cirka 2 års arbete nu när försäljningen ökar, säger Ole Morten Faltinsen, teknisk ansvarig på Milrab, Ehandel.

I början på nästa år planerar företaget att flytta sitt lager till Vestby, till en lokal på totalt 1500 kvadratmeter.

Vårt nuvarande lager har blivit för litet så vi flyttar nu till ett som är tre gånger så stort. Vi har skjutit upp flytten till Q1 så att vi slipper att flytta mitt under Black Friday och julförsäljningen.

Det nya lagret är på 1500 kvadratmeter, men efter 12 månader kommer vi att bygga ut det till 2000 kvadrat. Fördelen med att ha lagret i Vestby och inte i Oslo är att det finns tillgång till nyare logistikbyggnader med betydligt lägre kvadratmeterpris och bättre markanvändning. Det är också en strategisk plats för leverans till Sverige, berättar Finn Magnus Torall.

Förutom den norska marknaden, jobbar bolaget även med den finska och svenska. Milrab avslöjar att det redan finns planer för ytterligare expansion.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se