ANNONS

E-handeln som vill bli världens loppmarknad

E-handeln som vill bli världens loppmarknad
Globaliseringschefen pĂĄ Netflea

Han bygger en internationell marknadsplats för varor med lågt värde.

ANNONS

Just nu håller en finsk e-handel på att lägga fundamentet för en global invasion. Bolaget börjar dock med 12 länder i Europa. Mannen som ska göra detta till verklighet heter Oula Järvinen och han var tidigare VD på E-commerce Finland, som är Finlands distanshandelsorganisation och en del av E-commerce Europe.

Hittade ett bolag som kunde skala

I sitt arbete med E-commerce Finland fick Oula lära känna massor av e-handelsbolag och förstås medlemsföretagen i den finska organisationen. När han så småningom letade efter nya utmaningar hittade han ett bolag bland medlemsföretagen som han såg stor potential i. E-handeln i fråga hade utvecklat en hållbar modell för en loppmarknad på nätet, innehållandes produkter med mycket låga varuvärden. Affärsmodellen var redan en framgång i Finland och Oula Järvinen såg global potential för konceptet.

- Jag ville gå till ett bolag där jag kunde jobba med internationell tillväxt. Samtidigt ville jag hitta ett bolag där affärsmodellen var sådan att den inte hade problem att skala, som exempelvis traditionell detaljhandel har. Den skulle inte heller ha de risker som ofta följer med bolag inom till exempel mjukvara, där ofta 2-3 bolag vinner en marknad, även om de skalar lätt. Det skulle gärna ligga någonstans mittemellan, säger Oula Järvinen, som också har en bakgrund inom mjukvarubranschen.

12 nya länder på ett bräde

Oula Järvinen började på sitt nya jobb i september förra året och sedan dess har det hänt extremt mycket på kort tid. Oula är nu Chief Globalization Officer på bolaget som fått det internationella namnet Netflea, som står för nätloppis.

- Jag startade i september och då hade Netflea ett finskt namn och var enbart en finsk verksamhet. Mitt jobb var att starta den internationella expansionen från noll, säger Oula och fortsätter:

- Jag började med att bygga upp processerna och de nätverk som behövdes för att gå globalt. I januari öppnade vi upp Netflea på 12 ytterligare marknader i Europa, med engelska som språk. Nu är vi mitt i översättningsprocessen och vi har marknadsföringsteam för tre olika språk i fem länder.

De språk som ska göra sidan mer lokal i fem av länderna är polska, tyska och nederländska. Oula berättar att de likt andra e-handlare använder den engelska sajten för att sondera de olika marknaderna. Nu arbetar Netflea som sagt med översättning av sidan och att öppna lokal kundtjänst på de olika marknaderna.

Netflea är alltså en loppmarknad på nätet där kunderna skickar in begagnade varor för att få dem sålda via marknadsplatsen.

Hur är er affärsmodell annorlunda jämfört med andra begagnatsajter?

- Tänk på en normal loppmarknad. Du går inte dit för att enbart köpa en t-shirt utan du köper en massa annat också. Våra kunder (säljarna) skickar vanligtvis in tiotals artiklar i en box. Vilket betyder att fraktkostnaden per produkt är väldigt låg. Vi tar sedan emot dem och lägger dem på “bordet”. När någon sedan kommer till loppmarknaden så köper de sällan bara en sak. Våra kunder (köparna) lägger ofta fem till tio produkter i korgen.

Fraktkostnaden är fast för både säljare och köpare. Netflea sänker även priserna automatiskt efter en viss tid, vilket ska bidra till att få ekonomi i affärerna, eftersom man då blir av med varorna på lagret.

- Det fungerar så att om produkterna inte sålts efter tre veckor så sänks priset med 20 procent, och det sänks i tre rundor. Under denna period säljer vi majoriteten av alla produkter och resten doneras till välgörenhet.

"En myt att frakten skulle vara dyr"

Oula Järvinen förklarar hur logistiken och att ha ett centralt lager är mycket viktigt för att få ruljans i ett sådant här upplägg. Han köper inte heller att det skulle vara dyrare att skicka varor över gränserna.

- Det är en myt att skicka saker över Europa skulle vara väldigt dyrt. Det är en myt som är skapad utav postsystemen och fraktbolagen. I varje land så är inhemska leveranser billiga medan utlandspost är dyr. Men det är inte speciellt dyrt att flytta varorna till varje land och sedan använda de inhemska postsystemen. Det är precis vad Zalando gör som exempel.

SlĂĄr ni alltid ihop leveranser?

- Upp till en viss volym skickar vi dem direkt från vårt centrallager i Tallinn men när vi når en viss gräns så börjar vi använda inhemska leveranser.

Grannländerna får för stort fokus

Av de 12 länder som Netflea expanderat till så hittar vi inte Sverige, vilket flera kanske tycker är konstigt.

- Ett kulturellt problem som vi och många andra länder har är att vi tänker oss att grannländerna är enklast att expandera till. Detta lokala tankesätt är inte bra inom e-handel då du inte sätter affären i första rummet, säger Oula och fortsätter:

- Att flytta saker från norra Tyskland till Finland är ungefär lika lätt som att flytta saker till Stockholm, och mycket enklare än att flytta saker till Göteborg. Det är inte så att Sverige är lätt bara för att vi är grannar.

"Sverige gav oss ingen fördel"

Oula Järvinen erkänner dock att de övervägde Sverige ett tag.

- Vi besökte Sverige två gånger och diskuterade det. Vi analyserade marknaden och såg att den var operationellt annorlunda än huvudmarknaderna i Europa och att det inte gav oss någon uppenbar fördel att öppna i Sverige, så vi beslutade att skjuta på det.

Hur planerar ni att skala upp logistiken?

- Det är enkelt så länge du inte gör något själv. Om du outsourcar din lagerverksamhet där du betalar per kvadratmeter, per månad, per produkt och hanteringskostnad så är din lageroperatör bara glad om du växer, säger Oula.

Han förklarar hur strategiska partnerskap går före att skaffa sig egna fasta kostnader, i till exempel personal. Genom att bygga upp hela verksamheten på detta sätt ska Netflea kunna hantera, och skicka runt, ett enormt utbud av varor med mycket lågt värde.

Fullservicelager i Tallinn

Netflea ska just nu vara mitt i en lagerflytt från norra Finland till ett fullservicelager i Estlands huvudstad Tallinn, där företaget ska kunna växa ordentligt. Oula förklarar att platsen var ganska viktig men att det var mycket viktigare vad operatören kunde göra för dem.

- I lagens mening så köper vi och säljer produkterna men vår kapitalstruktur är sådan att vi inte binder kapital genom att ha produkterna i vårt utbud, förklarar Oula Järvinen.

Utöver att lämna över lagret på tredjepart så ska Netflea även jobba med automation, i de områden där det går.

- Vi använder maskinöversättning för produktdata. Det är den enda möjligheten, då det är en mycket processintensiv del av vår verksamhet.

"Mitt i vĂĄr andra investeringsrunda"

Vi frågade Oula Järvinen om inte kundtjänsten kan sätta käppar i hjulet om det blir för mycket tryck på den delen. Netflea ska nämligen sköta all kundtjänst själv.

- Vi får faktiskt en hel del kundsamtal. Men de är väldigt korta och oftast väldigt enkla.

Hur är ni finansierade?

- Riskkapital skulle vara att ta i. Men ja, vi har ett antal industriella investerare - ett par fonder. Vi fick in kapital för över ett år sedan och nu är vi mitt i vår andra runda. Och vi får självklart också statsfinansiering utöver det, likt de flesta företag i Finland.

Vad är framtidsvisionen - kommer ni ta hela världen?

- Låt oss ta Europa först. Men nyckeln här tror vi verkligen är att rädda världen från att högkvalitativa begagnade produkter bara ligger i folks förråd. Det finns ett stort sug efter det regionalt men också ett enorm sådant på marknader som Ryssland och andra öststatsländer. Vi försöker rikta oss till dessa marknader inom den närmaste framtiden.

"Öppnat för 200 miljoner konsumenter"

I det långa loppen handlar det även om att omdistribuera dessa varor mellan länderna, vilket Netflea hoppas kan göra stor skillnad.

- I väst har vi ett överflöd av dessa produkter, speciellt på marknader där man inte har en kultur kring second hand, som Italien där man också handlar en hel del märkesvaror. Vid någon punkt kanske vi öppnar en köpfunktion i Italien och en säljfunktion i Ryssland. Men allt tar sin tid och vi är än så länge bara en startup. Vi har precis öppnat upp för 200 miljoner nya konsumenter, så vi måste serva dem först, säger Oula Järvinen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se