ANNONS

E-handeln som ska revolutionera branschen: “Småfix till renovering”

Johannes Ivarsson, medgrundare och CMO
Foto: Dryft

Vill skapa “framtidens hantverksbolag”.

ANNONS

Företaget Dryft meddelar att man tar första steget i ett “paradigmskifte för hantverkstjänster”, och grunden till detta ska vara en e-handel. En nätbutik som möjliggjorts genom insamlande av data.

Lanseringen möjliggörs av en stor mängd data från över 5 000 genomförda projekt som matar Dryfts egenutvecklade prismotor. Genom att göra allt från e-handel till projektgenomförande finns naturliga feedbackloopar av projektutfall, hantverkskunskap, tids- och materialåtgång och prissättning som hela tiden förbättrar precisionen, skriver företaget.

Prismotorn är det som ska möjliggöra att kunden i e-handeln automatiskt får en fastprisoffert på arbetet man önskar få utfört. Hjälpen man kan få kan handla om allt från att byta ett eluttag till att renovera delar av bostaden.

Att hitta hantverkare har länge baserats på att “någon känner någon”, vi har jobbat på att förändra det i snart tre år och tar nu steget fullt ut genom att dessutom göra det lättillgängligt och lättförståeligt att köpa allt från småfix till helrenoveringar. Men detta är bara början, vi har flera andra intressanta samarbeten och flera tjänster till webshoppen på gång, säger medgrundaren Johannes Ivarsson.

Det ska finnas tusentals kombinationer av hantverkstjänster att få en fastprisoffert på. Man kan även klicka hem tjänster och produkter med installation i webshoppen, exempelvis en köksblandare eller ett eluttag.

Hjärtat i det vi gör är hantverk. Är vi ett techbolag eller ett hantverksbolag? Det känns inte särskilt relevant att prata om. Vi är idag över 140 riktiga människor som realiserar kunders renoveringsdrömmar varje dag. Det är ingen mjukvara som plingar på din dörr för att starta renoveringen av ditt badrum klockan 07:00 på måndagmorgonen, men det är definitivt mjukvara som möjliggör köpupplevelsen initialt. Tech gör allt annat runt omkring till en upplevelse som du är mer bekant med, där du idag köper allt mer produkter, varor och tjänster på nätet, säger Johannes Ivarsson.

Dryft startades i början av 2020 och har tagit in flera rundor av riskkapital, den senaste på 20 miljoner kronor i juni förra året.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap