I skrivande stund är det säkert hundratals svenska e-handlare som håller i olika kampanjer under den så kallade Singles Day. En rea-dag man lånat från Kina och som under förra året fick fotfäste i Sverige.
LÄS ÄVEN: Alibabas makalösa miljardfest på Singles Day
Det vanliga är förstås att man erbjuder rabatter och nedsatta priser. Detta är dock inte allas taktik. En e-handlare har istället valt att höja sina priser.
Överlevnadsbutiken, som säljer produkter till så kallade preppers, har idag kryddat priserna i webbshoppen. Ett vattenreningsfilter som tidigare gått för 359 kronor får man idag betala 389 kronor för och en ihopvikbar vattendunk har höjts från 79 till 89 kronor. I dag är alltså inte en bra dag att fylla på förrådet.
Ensam är INTE stark i en krissituation. Därför höjer vi priserna under Singles Day, skriver företaget på sin sajt, och fortsätter:
Vi är medvetna om att det finns en stor mängd ofrivilliga singlar i vårt land. Vi önskar er lycka till i er jakt på att hitta någon att preppa tillsammans med. Och så är alla välkomna tillbaka imorgon när vi har ordinarie priser igen.
"Ett 10-tal storsäljare"
Företagets vd, Fredrik Qvarnström, berättar mer om tanken bakom “kampanjen”.
I kriser är det viktigt att ha ett nätverk som man kan ta hjälp av. Idag är en bra dag att gå ut och bygga relationer istället för att sitta hemma och handla på nätet. Utnyttja snökaoset, som finns i vissa delar av landet, till att erbjuda grannarna hjälp med att skotta snö åt dem, eller ge skjuts åt en kollega som har svårt att komma hem på grund av inställda bussar.
Är det hela sortimentet som höjts?
Tanken var att höja priset på hela sortimentet, men det är för jobbigt att gå in och ändra manuellt, så vi har höjt ett 10-tal storsäljare, säger Fredrik Qvarnström till Ehandel.