Processen ska enligt Lookcrafts grundare själva vara tämligen smärtfri. För att kunna ta fram kläder som kunden gillar så får besökaren först svara på ett antal frågor. Vilka typ av kläder de tycker är snygga, deras storlek och hur de gillar att klä sig.
– Köpupplevelsen för män är fruktansvärd. I grund och botten är den helt uppbyggd för kvinnor, säger grundaren Jamie Quint och fortsätter. Vi vill göra det enkelt för män som inte vill spendera timmar på att surfa genom Macys nätbutik. Vi ger dem några alternativ och skickar sedan hem kläderna gratis.
Om man sen ändå inte skulle gilla kläderna man får hemskickat så ska man enkelt kunna byta. Kunden skickar helt enkelt tillbaka det som de inte gillar, och betalar bara för det som de behåller. Det är inte heller frågan om en prenumerationstjänst, utan kläderna skickas hem när kunden begär det.
Shopping utan shopping
Lookcraft har valt att lägga sig i den övre prisklassen när det gäller sina kläder då deras målgrupp är män som gillar kläder och stil, men som inte har tid eller inte vill ge sig ut och shoppa.
– Vi fokuserar på passform och kvalitet. Vi vill inte offra kvalitet för att sälja till ett lägre pris. Det finns en anledning till varför designerkläder kostar mer. Det är för att det är bättre kvalitet, de har bättre passform och bättre tyger än vad man får till ett lägre pris, säger Quint.
Precis som Trunk Club som bygger på en liknande idé så är Lookcraft en ny typ av shopping som i princip går ut på att man ska slippa lägga tid på att just, shoppa.
Spännande också är att deras affärsmodell, i stort sett bygger på returer, något som e-handlare i vanliga fall inte hoppar jämfota över.
– De stora handlarna kommer inte att vara de som innoverar e-handeln. De listar kläderna och säljer dem. Det är dags för någon att göra något nytt, säger Quint.
Källa: TechCrunch