Nätapoteken Apotea, Meds och Apohem fortsätter att stjäla kunder från de fysiska apoteken. De fysiska försäljarna blev i fjol 22 stycken färre – och är nu 1 411 till antalet i landet. Det visar en ny rapport från Sveriges Apoteksförening.
Och det är fråga om ett trendbrott. Det är nämligen första gången sedan apoteksmarknaden avreglerades 2009 som de fysiska butikerna minskar i antal.
E-handeln stod för hela branschens tillväxt för andra året i rad, även om tillväxttakten har avtagit något. Närmare 30 procent av alla apoteksprodukter såldes via e-handel under 2021, framgår det av rapporten.
Men det är i storstäderna som flest butiker stänger. Antalet apotek i mindre städer har istället ökat något. Totalt hade svenska apotek 140 miljoner kundbesök i fjol, sett till både fysiska och digitala besökare.
Fem rikstäckande kedjor
Hela apoteksmarknaden, inklusive slutenvård, omsatte drygt 65 miljarder kronor 2021. Det är en ökning med 1,9 miljarder kronor – eller 3 procent jämfört med året innan.
Omsättningen på den totala öppenvårds-marknaden uppgick samtidigt till drygt 54 miljarder kronor. I det fallet ökade intäkterna med 1,1 miljarder, motsvarande en ökning på 2,1 procent.
Den svenska apoteksmarknaden består i dag av fem rikstäckande kedjor, nämligen Apoteket AB, Apotek Hjärtat, Kronans Apotek, Apoteksgruppen och Lloyds Apotek. Det finns även tre renodlade nätapotek: Apotea, Meds och Apohem – och därutöver ett fåtal verksamheter som drivs i enskild regi.