E-handeln tar en allt större tugga av dagligvaruförsäljningen. I mars nådde den nya rekordnivåer och stod för 7,8 procent av omsättningen i branschen, visar färska siffror från Svensk Dagligvaruhandel.
Tillväxten i e-handeln uppgick till 109,1 procent. Allra bäst levererade tjänsten "hämta i butik" som växte med 197,7 procent, medan hemleveranserna ökade med 56,1 procent.
E-handelsandelen nådde i mars en ny toppnivå för tredje månaden i rad. Mönstret är detsamma som under de senaste månaderna, det vill säga att ökningen främst kommer från upphämtning i butik. Den delen stod för 53 procent av e-handelsförsäljningen i mars, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Samtidigt backade försäljningen i fysisk butik med 3,3 procent. Men tack vare e-handelns framfart ökade försäljningen totalt med 21 procent under mars månad.
Förra året hade mars exceptionella utvecklingstal i fysisk butik till följd av den utbredda bunkringen av framför allt skafferi- och hygienprodukter. Försäljningsutvecklingen i mars är därmed föga förvånande negativ, säger Karin Brynell.