Årets Black Friday ser ut att bli en stormig tid för e-handeln, visar Pricerunners prognos. Inte bara väntas näthandeln att öka med 20 procent jämfört med förra året, den ökända readagen inträffar dessutom en vecka senare i år, den 29 november, och frontalkrockar därmed med julhandeln.
Det innebär att det kommer bli väldigt utmanande för många e-handlare och logistikföretag att klara av Black Friday och julhandeln parallellt, säger Niclas Storåkers, vd på Pricerunner, till Ehandel.
Tjuvstartar rean
Lösningen runt problemet tycks vara att helt enkelt gå händelserna i förväg och starta rean en vecka tidigare och på så vis undvika den knepiga kollisionen och huvudvärken den medför.
Kaos väntar då belastningen hos nätbutiker, logistikföretag och paketombud kommer bli större än någonsin. För att klara anstormningen under Black Friday och julhandeln kommer därför fler butiker ”tjuvstarta” rean. Vi tror att de första Black Week-reorna kommer sätta igång ordentligt redan en vecka tidigare, säger Niclas Storåkers i ett pressmeddelande.
Press på marginaler
Det sena datumet kan komma att medföra att julhandeln blir mindre än förväntat. Det kan också riskera att sätta press på butikernas marginaler eftersom man säljer billigare på Black Friday än under december. PriceRunners statistik visar att priserna under julhandeln normalt är som högst redan den 5 december. Det är bara tre dagar efter Black Week avslutas.
Även om e-handeln bedöms öka under årets Black Friday är det ändå en något beskedligare tillväxt jämfört med förra året, då den steg med 27 procent.