Hårda restriktioner och fallande försäljning, H&M-gruppen hade ett tufft 2020. Som mest var hela 80 procent av koncernens butiker stängda under mardrömsåret. Nu lägger modejätten upp facit för helåret och föga överraskande pekar formkurvan nedåt, men inte lika mycket som väntat.
Omsättningen föll från 232 till 187 miljarder kronor. Mätt i lokala valutor dalade försäljningen med 18 procent. Rörelseresultatet i sin tur störtdök från 17 till 2 miljarder kronor.
Detta trots en relativt stark avslutning på året, som drevs av en explosionsartad utveckling i e-handeln. Det fjärde kvartalet (1 september-30 november) uppgick nämligen försäljningen till 52 miljarder kronor - en minskning med inte mer än 10 procent, mätt i lokala valutor, från året innan. Och rörelseresultatet gick från 5,2 till 3,6 miljarder kronor, jämfört med samma kvartal 2019.
Med en stark, lönsam tillväxt online och god kostnadskontroll har vi lyckats avsluta året med vinst och en stark finansiell ställning. Våra åtgärder för att motverka de negativa effekterna av de pågående restriktionerna och tillfälliga stängningarna fortgår. Även om situationen fortfarande är en stor utmaning, så står H&M-gruppen stark, säger Helena Helmersson, vd på H&M.
Den starka tillväxten online i webbutiker, på digitala marknadsplatser och sociala medier har också givit blodad tand.
Vi fortsätter satsningarna på digital tillväxt, integrering av kanalerna och optimering av butiksportföljen. Snabbhet och flexibilitet kommer bara att bli ännu viktigare framöver, särskilt i logistikkedjan, för att säkerställa ett bra kunderbjudande och öka tillgängligheten i alla kanaler.