ANNONS

E-handeln orsakar rekordtryck hos paketombuden: "Fortsätter öka"

Paketombuden har gått på högvarv under årets första sju månader
Foto: Magnus Moström, Arbetsmiljöverket

Hämtas ut snabbare än någonsin.

ANNONS

Det e-handlas som aldrig förr i vårt avlånga land. Det märks inte minst hos postombuden, som under årets första sju månader haft över 3,5 miljoner fler kundmöten jämfört med samma period förra året, rapporterar Postnord. De flesta handlar just om uthämtning av e-handelspaket.

E-handeln fortsätter att öka och vår logistikverksamhet med den. Vi har under våren sett dagliga paketvolymer som tidigare bara uppmätts under jul och högsäsong. Det är angenämt att ha mycket att göra på jobbet, men visar också att de omställningar vi genomför med bland annat fler leveransalternativ och införandet av så kallade hubbar, som är byggda för att sprida både paket och brev lokalt, är absolut nödvändigt inför framtiden, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och Logistik på PostNord Sverige, i ett pressmeddelande.

Men till ombudens stora glädje hämtas också paketen ut betydligt snabbare nu. Paketen hämtas i snitt ut på under ett dygn från ankomsten till ombudet. Ett viktig sänkning från i snitt 1,4 dygn förra året.

Samarbetet med de över tvåtusen butiker som agerar ombud för PostNord är otroligt viktigt och de gör ett fantastiskt jobb. Volymerna märks inte bara på terminalerna utan får också effekt hos våra ombud. Givetvis underlättar det för dem att paketen hämtas snabbare av mottagarna, säger Peter Hesslin.

Nils Lund
nils@ehandel.se