ANNONS

E-handeln ökade med 15 procent: “Mer spontant köpbeteende”

Karin Brynell, vd
"Hemleverans ökade med 11 procent".

Hur såg det ut för dagligvaruhandeln under juli månad? Det har vi nu svaret på. Försäljningen, enligt rapporten Dagligvaruindex, ökade med 4 procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under semestermånaden juli. Vi ser fortsatt att livsmedelspriserna har en lägre ökningstakt än den övergripande inflationen. Men det är viktigt att komma ihåg att prisnivån nu är på en högre nivå än innan inflationen tog fart och hushållens köpkraft är fortsatt svag, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel som tar fram rapporten.

ANNONS

Den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln estimeras samtidigt till 2,9 procent. Det handlar alltså om en ökning.

"E-handelsandelen var lägre"

När det kommer till e-handeln med dagligvaror så ökade även den med hela 15,1 procent, något som dock förklaras med svaga jämförelsetal.

Hemleverans ökade med 11 procent och upphämtning i butik ökade med 21,1 procent, skriver Svensk Dagligvaruhandel.

Samtidigt noterar man att e-handelns andel av dagligvaruförsäljningen landade på 3 procent, en låg siffra enligt branschorganisationen.

E-handelsandelen var lägre i juli än under årets föregående månader, en trend som inte är ovanlig under sommarmånaderna när konsumenterna har ett mer spontant köpbeteende, säger Karin Brynell.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se