E-handeln och Ehandel.se intog Almedalen

E-handeln och Ehandel.se intog Almedalen
E-handelsmingel på Stenklivet i Visby

Fullt hus när Ehandel.se och Patrik Rees bjöd in till paneldebatt och mingel.

- Det börjar bli bättre men det är fortfarande alldeles för dåligt. Man pratar mer företagande och det är många från startup-världen som är här, och på det sättet blir det också mer e-handel. Men det är fortfarande alldeles för lite med tanke på vilken relevans ämnet har.

Från att ha varit i princip en icke-fråga började e-handeln under förra årets Almedalsvecka att sakta men säkert ta allt större plats på agendan. De flesta inom e-handeln var förmodligen fortsatt överens om att det fanns utrymme för betydligt fler e-handelsdiskussioner i samband med Almedalen.

LÄS ÄVEN: E-handeln slog igenom i Almedalen

Hur får man lojala kunder?

Citatet ovan kommer från serieentreprenören Karsten Deppert som vid intervjun, som ägde rum för ganska exakt ett år sedan, se ett större fokus under kommande politikerveckor i Visby. I år var han en av cirka hundra personer som besökte vårt mingel, som ägde rum under onsdagen.

Tillsammans med Patrik Rees, som bland annat grundat Bygghemma och E-Business Partner, och Resurs Bank bjöd vi in till ett evenemang med namnet "Från medlemskort till Facebooktribe - vem vinner handelns kamp om lojala kunder" och tanken var att göra en djupdykning i hur man som e-handlare driver kundlojalitet.

E-handelsentreprenören Patrik Rees vill se ärlighet i handeln

Dagen inleddes med att Resurs Banks CMO Anette Konar Riple delgav information från en undersökning som Resurs Bank genomfört på temat kundlojalitet. Genom att fråga ett antal konsumenter vad de ansåg var viktigt för att de skulle bli lojala kunder, har e-handelsleverantören kommit fram till ett antal insikter. Bland annat visade undersökningen att kunder vill känna sig sedda och uppskattade av företaget de handlar hos och att det är något som gäller för både kvinnor och män oavsett deras ålder.

Kundklubbens eventuella framtid

När minglets deltagare hade fått koll på vad konsumenterna efterfrågar, var det dags för en paneldebatt där ämnet skulle diskuteras från företagens vinkel. Panelen bestod av iDeal of Swedens vd och medgrundare Joachim Lindström, Snusbolagets kommunikationschef Markus Lindblad samt ovan nämnda Patrik Rees och Anette Konar Riple.

- Kundlojalitet är ständigt aktuellt för alla handlare och även för oss på Resurs Bank, då vi tar fram lösningar som driver konvertering och återköp hos våra partners. I takt med att konsumentbeteenden förändras måste vi hänga med i vad som skapar en bra köpupplevelse och återkommande kunder, säger Anette Konar Riple till Ehandel.se.

Debatten kom att kretsa kring ifall den etablerade kundklubbsmodellen är död eller levande, och vad som kommer att krävas om av en kundklubb i framtiden.

LÄS ÄVEN: Patrik Rees: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Panelen efterfrågade bland annat ärlighet - till exempel att man ger alla kunder samma erbjudande - och att man överlag ger bra service och ser till att vid varje tillfälle förtjäna sin kund.

Joachim Lindström från iDeal of Sweden delgav sina bästa influencer-tips

Sveriges Mästerkock ordnade tilltugg 

Markus Lindblad berättade om hur Snusbolaget ställer sig på snusarnas sida och Joachim Lindström slog fast att om man ska jobba med influencers är det viktigt att hitta personer som är genuina i sitt sätt att marknadsföra varumärket.

Enligt många är det bästa med Almedalen chansen till nya och spännande möten, så därför fanns det förstås möjlighet att mingla när paneldebatten var avklarad. Dagen till ära fick Stenklivet 5, där evenemanget arrangerades, besök av Gabriel Jonsson som vann vårens upplaga av TV-tävlingen Sveriges Mästerkock. Han tillagade snittar som deltagarna fick avnjuta i kombination med ett glas bubbel eller två, och undertecknad kan intyga att tilltuggen gick åt i en rasande takt.

Sahra Thurdin, eventkoordinator på Ehandel.se med vinnarkocken Gabriel Jonsson

När vi efter förra årets Almedalen-vecka försökte kartlägga hur väl e-handeln märktes av under den välbesökta veckan i Visby, var det svårt att ge några exakta siffror. Förra året rymde Almedalens app 4 135 officiella evenemang, men bara 29 av dem dök upp om man frisökte på ordet “e-handel”. Sökte man däremot på ord som "handel" eller "digitalisering" blev träffarna betydligt fler.

Om eller för e-handeln?

I år innehåller samma app 3 724 officiella evenemang och man får 28 träffar om man frisöker på ordet "e-handel". Väljer man istället ordet "handel" blev träffarna 219 till antalet, vilket kan jämföras med fjolårets 241.

När vi på Ehandel.se besökte några av veckans e-handelsseminarier fick vi dock klart för oss att de många gånger var om e-handeln snarare än för e-handeln. Almedalen är för många en chans att informera utomstående om vad som händer inom en bransch eller en verksamhet.

Vi besökte till exempel ett seminarium hos Kemikalieinspektionen om "e-handelns baksida", som handlade om att varor som direktimporteras från säljare utanför EU till svenska konsumenter inte alltid uppfyller de säkerhetskrav som finns i unionen - vilket många inom handeln förmodligen redan är bekanta med. Seminariet i fråga gästades av Wishs Nordenchef Håvard Stjernen, som bland annat delgav att många som handlar hos Wish gör det för att de inte hittar samma utbud hos andra aktörer.

Wish-chefen Håvard Steinen pratade om farliga varor hos Kemikalieinspektionen

"Helheten är alltid väldigt positiv"

Svensk Handel förfogar under Almedalsveckan över ett helt hus på en central adress, och passar förstås därför på att i samarbete med bland andra HUI Research arrangera en rad seminarier på en mängd olika teman.

Ett av dem hade rubriken "Därför trotsar matbutikerna butiksdöden" och handlade om att handeln med livsmedel ligger efter många andra branscher när det kommer till digitalisering. Hur framtiden på ämnet återstår förstås att se, men en inledande presentation följdes senare upp av en diskussion om hur stadsmiljön kommer att förändras i spåren av den växande e-handeln.

Diskussionen modererades av Jonas Arnberg, vd på HUI Research, och vi på Ehandel.se passade på att byta några ord med honom senare samma dag. Arnberg tycker att handeln och e-handeln får ett större utrymme i Almedalen för varje år som går och att det också märks att fler handelsföretag är på plats nu jämfört med tidigare.

- Överlag är Almedalsveckan fantastisk om man gillar att träffa människor och knyta kontakter. Sen får man ju vara ödmjuk för att man kanske inte får ut max av varje enskilt seminarium. Men helheten tycker jag alltid är väldigt positiv. Man kommer hem med en känsla av att ha träffat mycket folk och är taggad inför hösten.

Förklarar branschens läge

Jonas Arnberg tycker att hur mycket utrymme ett visst ämne får under Almedalsveckan till stor del handlar om hur stor plats aktörer inom det området tar sig. Överlag tycker han att handeln positionerar sig bra.

Frågor som generellt sett diskuteras väldigt mycket är digitalisering, butiksdöd och hållbarhet, de delarna handlar många seminarium om.

Är det rätt tre delar, tycker du?

- Är du e-handlare och åker till Almedalen för att utveckla din affär, då är du inte på rätt ställe. Det handlar ju mer om att förklara vilket läge branschen är i, och utifrån det så tycker jag att det är rätt delar.

Jonas Arnberg från HUI Research tycker att handeln är bra på att ta plats under Almedalsveckan

MISSA INTE: Kom du med? Här är alla bilder från vårt mingel i Almedalen

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se