ANNONS

E-handeln nådde en kvarts miljard - 85 anställda får gå

Kristofer Tonström, vd
Foto: Clas Ohlson

"Minskar personalstyrkan på våra kontor".

ANNONS

Detaljhandelsjätten Clas Ohlson meddelar idag sina siffror för företagets andra kvartal, som sträcker sig mellan den 1 augusti och 31 oktober.

Den totala försäljningen ökade med 6 procent till 2,25 miljarder kronor. Men e-handeln tog ett rejält kliv uppåt och växte med 28 procent. Näthandeln omsatte därmed 258 miljoner kronor.

Sammantaget innebär detta att vi vid utgången av det andra kvartalet är tillbaka på samma totala försäljningsnivåer som vid motsvarande tidpunkt föregående år efter ett svagare första kvartal, kommenterar Kristofer Tonström, vd för Clas Ohlson.

Rörelseresultatet under kvartalet sjunker dock från 204 miljoner kronor till 112 miljoner. Kristofer Tonström förklarar varför:

Precis som i det första kvartalet har höga inköps- och transportkostnader och en svagare svensk krona haft påverkan i det andra kvartalet. US-dollarn ligger på historiskt mycket höga nivåer i relation till den svenska kronan vilket missgynnar oss som köper in majoriteten av alla varor i nämnda valuta. Kunderna väljer samtidigt att i allt högre utsträckning vänta in reor och kampanjer, vilket påverkar marginalen negativt.

Och nu inleds kostnadsbesparingar i form av bland annat uppsägningar.

I en tuffare marknad med minskat konsumtionsutrymme kommer det att bli ännu viktigare att hjälpa våra kunder att spara pengar. Vi vänder på varje sten för att parera för en inflationsdriven, högre, kostnadsnivå och har intensifierat arbetet med att förenkla och effektivisera organisationen. I detta arbete minskar vi personalstyrkan på våra kontor med cirka 85 heltidsanställda. Vi kommer också att rationalisera våra IT-system för att bättre spegla strategin och förenklade arbetssätt.

Åtgärderna beräknas spara cirka 110 miljoner kronor, med full effekt under verksamhetsåret 2023/24.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se