Svensk Handel rapporterar idag om svaga siffror för e-handeln under förra månaden. E-handelns omsättning under oktober beräknas till 10,8 miljarder kronor, vilket ska vara en minskning med 8 procent i löpande priser jämfört med samma period i fjol.
Oktober var ännu en tuff månad för e-handeln i ett läge där flera e-handlare jobbar hårt för att nå lönsamhet. Många konsumenter har sannolikt hållit lite extra hårt i plånboken för att vänta in attraktiva erbjudanden i november, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Det konstateras dock att fler än i fjol e-handlade under månaden. Hur detta går ihop är förstås för att kunderna handlade för lägre belopp. Enligt e-handelsindikatorn så var snittbeloppet 13 procent lägre.
Varför oktober haltar kan förstås bero på att många konsumenter inväntat Black Friday, som i skrivande stund är i full gång. Och enligt Svensk Handels prognos så ser det ljust ut inför köpfesten.
Numera levereras attraktiva erbjudanden på nätet i princip hela november. Många konsumenter passar på att köpa sina julklappar till attraktiva priser. Enligt vår black week-prognos verkar många e-handlare nu få en ytterst välbehövlig försäljningsskjuts, säger Per Ljungberg.
Den totala omsättningsminskningen på 8 procent under förra månaden bedöms motsvara en minskning av den totala e-handelsvolymen med 14 procent.