Fabgoose grundades i Danmark 2009 med ambitionen att sälja bland annat filtar av skandinavisk design till kvalitetsmedvetna konsumenter världen över. Märket riktar i första hand in sig på att sälja via återförsäljare men har också en e-handel vars utbud kompletterar det som kunderna får tillgång till i butikerna.
- Utöver det är den primärt en möjlighet för att vara i direkt kontakt med våra slutkunder och bättre förstå vem de är. Vi kan sätta upp hur många kundprofiler som helst men det är direktkontakten som är guld värd, säger medgrundaren Valentina Albaek.
Valentina Albaek, som grundade Fabgoose tillsammans med sin man, tycker egentligen inte att företagets e-handel är någon “riktig webbshop”. Den är snarare mest till för att ge en extra service.
Ska börja med B2B på nätet
Företagets filtar är kemnikaliefria och designade och tillverkade i Europa, ett koncept som har visat sig gå hem även utanför Danmark. Av företagets försäljning går i dag 99 procent till utlandet.
- Kvaliteten bidrar till att vi knappt har några returer eller hanteringskostnader relaterat till det. Dessutom är kvaliteten vi erbjuder en konkurrensparameter för oss.
Vad har ni för planer framåt för er e-handel?
- Vi är igång med att introducera en onlinelösning för B2B, som ska ha ett lager som är integrerat med B2C-handeln. Det finns alltid ett fokus på att optimera våra interna processer, avslutar Valentina Albaek.