Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

E-handeln med alkohol droppar - men intresset ökar: "Högre krav"

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Inte heller vår bransch är immun".

ANNONS

Tuffa tider får oss inte att dricka mer. Inte om man ska tro den senaste undersökningen från Kantar Public framtagen på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen. Enligt den följer näthandeln med alkohol samma trend som e-handeln i stort, den droppar alltså något.

Samtidigt uppger 57 procent av de som inte handlar alkohol via nätet idag, att de kan tänka sig att göra det i framtiden. Vilket är en klar ökning jämfört med ett år tidigare.

Inte heller vår bransch är immun mot omvärldsfaktorer såsom höjda priser i spåren av krig och inflation. Samtidigt uppger en majoritet av de som inte e-handlar alkohol idag att de kan tänka sig att göra det i framtiden vilket får oss att tro att minskningen är tillfällig och inte del av en ihållande trend, säger Anna De Geer, vd för sprit & vinleverantörsföreningen.

Systembolaget i topp

Men även om försäljningen online minskat, så är de som handlar alkohol på nätet nöjda med leverantörerna som finns på marknaden. Mest nöjda är man med Systembolagets e-handel. Även om deras öppet- och leveranstider skaver lite.

Endast 47 procent uppger att de är nöjda med Systembolagets leveransfönster, alltså de tider under vilka Systembolaget kan leverera. Ett rejält tapp jämfört med förra året då samma siffra låg på 62 procent.

Konsumenternas ökade intresse för e-handel i kombination med ett ökat antal näthandlare ställer allt högre krav på marknadens aktörer att möta kundernas efterfrågan med bra e-handelslösningar. Regeringen måste ge Systembolaget förutsättningar att möta omvärldsförändringar och konsumenternas efterfrågan. Utökade leveransfönster för e-handel är en viktig komponent, kommenterar Anna De Geer.

 

Dela artikeln: