Elgiganten säljer elektronik som aldrig förr. Under samma period som den svenska elektronikmarknaden backade med 4,7 procent har hemelektronikkedjan lyckats ökat sin omsättning med 0,6 procent, till 7 miljarder kronor.
Trots det landade rörelseresultatet på minus 115 miljoner kronor för räkenskapsåret 2011/2012 som sträckte sig fram till och med april i år.
En stor del av det negativa resultatet är dock engångskostnader på 52 miljoner som uppstod i samband med sammanslagningen av bolagen Elgiganten AB och Elgiganten Grossist AB.
– Förra året valde vi att ta några strategiskt viktiga beslut för att stärka vår position på den svenska marknaden. Samtidigt gjorde vi viktiga investeringar i form av nya varuhus, förbättrad kundservice, fler internutbildningar och vidareutveckling av Epoq-kök. Även om det kostat en del är jag glad över att investera i förbättringar av verksamheten som innebär att vi kan ge våra kunder en ännu bättre service i framtiden, säger Niclas Eriksson.
Står för 20 procent av intäkterna
Och enligt Eriksson har det så här långt visat sig vara mycket väl använda pengar. Under första halvåret av räkenskapsåret 2012/2013 som sträcker sig mellan 1 maj till 15 oktober, sålde Elgiganten varor för 3 miljarder kronor. En ökning med 8 procent jämfört med förra året.
– Vi ser väldigt optimistiskt på framtiden och halvårsresultatet visar att vi kommer att redovisa svarta siffror för nuvarande år, säger Niclas Eriksson som ser fram emot julhandeln.
Det går även riktigt bra för Elgigantens e-handel som under hösten haft ett rejält lyft och ökat med 40 procent. Betydligt högre siffror än vad HUI:s, Postens och Svensk Distanshandels senaste e-barometer visar. Enligt den växte hemelektronikbranschen med 13 procent under tredje kvartalet.
– E-handeln har eskalerat efter sommaren, men jag är inte överraskad över utvecklingen. Vi har sett trenden under hela året, säger Niclas Eriksson.
Nätet svarar enligt HUI för 16-17 procent av hemelektronikföretagens försäljning. Även här ligger Elgiganten som startade sin e-handel för tio år sedan över snittet. Enligt kedjan själva står e-handeln för 20 procent av deras intäkter.
– Detaljhandelsaktörer som satsar på e-handel har generellt en bättre omsättningsutveckling, säger Jonas Arnberg, konsultchef på HUI Research.