ANNONS

E-handeln lyfter Clas Ohlson - “Den stora tillväxten sker online”

Lotta Lyrå, vd och koncernchef på Clas Ohlson

E-handeln på stark frammarsch.

ANNONS

Clas Ohlsons e-handel går fortsatt starkt, visar företagets delårsrapport. Under det första kvartalet (1 maj-31 juli) omsatte Clas Ohlsons e-handel 112 miljoner kronor - en tillväxt på 20 procent.

Onlineförsäljningen i augusti ökade med 36 procent och omsatte 35 miljoner kronor.

Den stora tillväxten i branschen sker just nu online men vi ser att butikerna kommer att spela en viktig roll även framöver, skriver vd Lotta Lyrå i rapporten.  

Företagets totala omsättning ökade med fyra procent till strax över 2 miljarder kronor under det första kvartalet.

Rörelseresultatet landade på 79 miljoner kronor, att jämföra med förra årets 32 miljoner kronor under samma period. Värt att notera är att resultatet påverkades positivt med runt 27 miljoner kronor till följd av den nya redovisningsstandarden för leasing. 

Fortsatt butiksfokus

Trots e-handelns framfart är dock butikerna och utvecklingen av butiksnätet fortsatt i fokus för företaget.  

Butikerna kommer att spela en viktig roll även framöver. Merparten av vår försäljning sker i butikerna och lönsamma butiker är därför en nödvändighet för vårt mål om långsiktig lönsam tillväxt, skriver Lotta Lyrå och fortsätter:

Vi kommer, beroende på att köpmönster förändras, att i snabbare takt förändra både antalet butiker, och deras inriktning. Vissa blir större, andra blir mindre, vissa försvinner och andra kommer till. Som ett led i detta arbete har vi beslutat att stänga fyra butiker i Finland och en i Sverige. Att kontinuerligt optimera vårt butiksnät och säkra flexibla hyresvillkor kommer att vara prioriterat även framöver.

Nils Lund
nils@ehandel.se