ANNONS

E-handeln lyfte modehandeln - "en positiv signal"

Sofia Larsen, vd
Stilindex inleder en ny mätperiod med e-handel.

Det går bra nu för e-handeln med kläder, i alla fall om man får tro Svensk Handel. I den senaste rapporten Stilindex, för augusti månad, så konstaterar man att e-handeln med kläder ökade med nära 11 procent.

Nyheten kommer efter att Stilindex utökats med mer data och för första gången släpps siffror uppdelat på butik och e-handel, meddelar Svensk Handel. Man har dock tidigare rapporterat dessa siffror men backat tillbaka då underlaget var för dåligt.

ANNONS

Från och med augusti 2024 utökas Stilindex och försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker samt e-handelns utveckling publiceras. Med utvecklingen av indexet inleds en ny mätperiod, vilket innebär att det inte finns någon ackumulerad försäljningsutveckling för det aktuella året, skriver Svensk Handel.

Månadens utveckling ser ut som följer:

Fysisk handel Augusti 2024-2023
Kläder 1,80%
Skor −1,90%
E-handel Augusti 2024-2023
Kläder 10,80%
Skor −9,40%

Totalt innebar detta att kläder ökade med 2,1 procent och skor minskade med -2,8 procent.

Ökningen i klädhandeln är glädjande och en positiv signal om bättre tider. Det förhållandevis varma vädret i augusti är en förklaring till att skohandeln inte tog fart. Med höstvädrets intåg räknar vi med att försäljningen av skor får en rejäl skjuts, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Nytt för månaden är även att man mäter försäljningen av dam-, herr- och barnkläder.

Försäljningen av damkläder gick starkast och ökade med 4,9 procent, konstaterar Svensk Handel.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se