I förra veckan meddelade Levi’s att bolaget efter många år skulle göra ett nytt försök på börsen. Enligt Internet Retailer är anledningen bland annat att företaget vill växa sig större inom e-handeln.
I dag uppges Levi’s e-handelsförsäljning omsätta 223 miljoner dollar - cirka 2,3 miljarder svenska kronor - om året. Det motsvarar fyra procent av företagets totala omsättning, som förra året nådde upp i 5,58 miljarder dollar. Levi’s egna fysiska butiker står för 26 procent av försäljningen, medan försäljningen via återförsäljare står för 65 procent.
E-handeln växer mest
Denimjättens direktförsäljning på nätet uppges ha vuxit med 18 procent det senaste året, vilket kan jämföras med tillväxten på 8 procent för återförsäljarkanalen. Bland återförsäljarna finns både e-handlare och fysiska aktörer, som till exempel Amazon och Bloomingdales.
Senast Levi’s lät allmänheten köpa aktier i företaget var 1985. Den här gången uppges företagets förhoppning vara att få in mellan 600 och 800 miljoner dollar i nytt kapital.