Svensk Handel rapporterar idag direkt ifrån detaljhandelslandskapet i Sverige. Accelererande digitalisering och ökad internationell konkurrens sägs snabbt rita om den svenska detaljhandeln. Ångvälten e-handeln är här och de senaste sex åren har 5 000 butiker inom sällanköpshandeln tvingats stänga igen. Svensk Handel spår att var tredje krona kommer att spenderas på nätet redan år 2025.
- Digitaliseringen och den nya globala marknaden för konsumenter förändrar snabbt spelplanen för handeln och utmanar tidigare framgångsrika affärsmodeller. Konkurrensen i handeln är stenhård och marginalerna pressas, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Handelsorganisationen har tidigare flaggat för att all tillväxt i sällanköpshandeln nu sker på nätet.
LÄS ÄVEN: Det sker ingen tillväxt i de fysiska butikerna
"Ett ökat utlandsläckage"
Det är dock inte bara e-handeln som är tuff för butikerna utan även den internationella handeln, som förstås följer i spåret av den ökande näthandeln. Det blir allt smidigare att handla från utländska aktörer och kunderna vänder sig lätt utomlands för att stilla sina shoppingbehov.
- Vi ser ett ökat utlandsläckage som kommer att intensifieras när plattformar som Amazon kliver in på den svenska marknaden. För att jobb och företag ska stanna i den svenska detaljhandeln krävs att politiker förstår handelns nya verklighet och ger företagen rätt förutsättningar att konkurrera, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
LÄS ÄVEN: Handelsexperten om Amazons intåg i Sverige
Svensk Handel har idag släppt rapporten "Det stora detaljhandelsskiftet 2018", som ni kan läsa här, och den spår bland annat följande scenarier för detaljhandeln 2025:
- Totalt väntas e-handeln utgöra 22 till 33 procent av den svenska detaljhandeln år 2025.
- Inom sällanköpsvaruhandeln kommer näthandeln att stå för mellan 31 och 46 procent, varav utlandshandeln väntas utgöra 8 till 17 procent.
- Antalet butiker i sällanköpshandeln väntas minska med mellan 6 000 och 11 000 och antalet sysselsatta kommer att minska med mellan 28 000 och 49 000 till år 2025.
- Försäljningen av dagligvaror på nätet väntas uppgå till mellan 6 och 11 procent.