Under det fjärde kvartalet 2013 spenderade amerikanarna 69,2 miljarder dollar på nätet, en ökning med 16,1 procent jämfört med samma period föregående år. Sett till hela 2013 var tillväxten till och med bättre än så.
E-handeln i USA ökade med 16,9 procent under förra året och totalt spenderades det 262,51 miljarder dollar på nätet. Det enligt siffror från det amerikanska handelsdepartementet U.S. Commerce Department.
Utgör 5,8 procent
När det gäller den traditionella handeln är siffrorna inte riktigt lika höga och under 2013 ökade detaljhandeln med 4,2 procent. Samtidigt kan man nu konstatera att e-handeln under förra året utgjorde 5,8 procent av den totala detaljhandeln, upp från 5,2 procent 2012.
Plockar man sedan även bort restaurang och barbesök samt bilar och bensin ur ekvationen, saker som inte är särskilt vanliga online, blir siffran ännu högre. Då står e-handeln för 8,8 procent av den totala detaljhandeln i USA.
Â
Källa: Internet Retailer