2013 gick Kina om USA och blev världens största e-handelsmarknad, enligt Forrester. Då omsatte detaljhandeln online 307 miljarder dollar i Kina, en siffra som kommer att landa någonstans runt 440 miljarder dollar för 2014.
Och i den tillväxttakten kommer det att fortsätta enligt en ny rapport från Forrester. Den kinesiska e-handeln väntas ha en årlig tillväxt på 19,9 procent, och år 2019 kommer det att spenderas mer än 1 biljon dollar på nätet.
Samma undersökning visar att den mobila handeln kommer att stå för en stor del av e-handelns fortsatt starka utveckling i Kina. Mellan 2014 och 2019 väntas handeln via mobila enheter nå en årlig tillväxttakt på 44,2 procent.
Det då allt fler kineser i storstäder använder hellre mobilen för att e-handla, medan boende i mindre städer använder sin smartphone som sitt absoluta förstaval.
Alibaba dominerar
Man förutspår samtidigt att Alibaba kommer att fortsätta att dominera i Kina. Idag har Alibaba en marknadsandel på imponerande 85 procent medan den närmaste konkurrenten JD.com har en andel på 7,1 procent.
JD.com gör dock sitt bästa för att utmana. Både genom satsningar på importerade livsmedel och bilportalen Bitauto, men även tillsammans med Tencent, ett av Asiens största Internetföretag, som under förra året köpte in sig i e-handelsföretaget.
Något som bland annat innebär att Tencent kommer att integrera JD.com med sin enormt populära meddelande-app WeChat, som under 2014 öppnades upp för e-handel.
– De största aktörerna har försökt att ta kontroll över m-handelsmarknaden genom att öka sina mobila investeringar och förbättra kundupplevelsen. Något som ger alla andra en väldigt liten chans att hota Tmalls och Taobaos mobila dominans inom en överskådlig framtid, säger Vanessa Zeng, analytiker på Forrester.