Aktörer som levererar restaurangmat, som till exempel Foodora, och digitala marknadsplatser är två av områdena i en ny kartläggning som Konkurrensverket är i färd med att genomföra.
Myndigheten, som också ska titta närmare på digital annonsering, mobilappar och ljudböcker, har kommit fram till att “framväxten av digitala plattformar aktualiserar en rad utmaningar för svenska företag” och därför ska man nu gå till botten med hur situationen egentligen ser ut. Det skriver Konkurrensverket i ett inlägg på sin sajt.
För att samla in information har myndigheten gett ålägganden till 15 företag i olika branscher som ombes att lämna information om den egna verksamheten och om hur man ser på konkurrensen i allmänhet. Nu genomför man dessutom en enkät där man hoppas att så många företag som möjligt vill vara med och bidra med information. Bland de digitala marknadsplatser som har kontaktats av Konkurrensverket finns CDON, Fyndiq, Tradera, Afound och Elgiganten, berättar David Nordström, projektledare för undersökningen.
Det är en tvåstegsraket kan man säga. Dels ska vi kartlägga hur konkurrensen fungerar på och mellan de här plattformarna. Om det finns delar som inte fungerar så bra så behöver vi se över om det behövs nya regler, säger han till Ehandel.
Klart vid årsskiftet
Enligt David Nordström sker den svenska undersökningen lite i skuggan av att det på EU just nu görs en större undersökning av hur konkurrensen ska fungera mellan de europeiska bolagen och jättar som Amazon och Facebook.
Är konkurrensen från de internationella företagen något ni också tittar på?
Vi har möjlighet att titta på de företag som säljer varor på den svenska marknaden. Sen har vi möjlighet att ta hjälp av av myndigheter i andra europeiska länder ifall bolaget finns i ett annat land. Men vi har försökt att fokusera på de bolag som är populärast i Sverige och avgränsat oss till varor snarare än tjänster.
Planen är att Konkurrensverkets undersökning ska resultera i en rapport som beräknas vara klar runt årsskiftet.