ANNONS

E-handeln gör det bekvämt och enkelt att köpa klappar

E-handeln gör det bekvämt och enkelt att köpa klappar

Nästan hälften av konsumenterna planerar att köpa fler julklappar på nätet i år än i fjol, det visar en ny undersökning. Att det är bekvämt, enkelt och tidsbesparande är de främsta orsakerna, men även möjligheten att spara en krona eller två lockar en del konsumenter.

ANNONS

Posten spår en ökning på 20 procent under årets julhandel, och man är inte ensamma om att tro på en glad nätjul. Enligt undersökningen DesignPanelen, som genomförs av DesignOnline, uppger 44 procent av de tillfrågade att de planerar att köpa fler julklappar över nätet i år jämfört med i fjol

Närmare hälften, 46 procent, uppger att den främsta orsaken är att det är bekvämt och enkelt att handla julklappar på nätet. 22 procent säger att de e-handlar sina julklappar för att de i lugn och ro kan jämföra produkter innan de slår till.

Samtidigt säger 20 procent att de sparar mycket tid tack vare nätet, medan färre än tio procent uppger att de handlar online för att spara pengar.

– Det är intressant att priset inte längre är en avgörande faktor när man e-handlar, utan egenskaper som länge har varit förbehållna traditionell handel, bekvämlighet, enkelhet och tidsbesparing. Det visar att e-handeln har mognat och skapat förtroende och trygghet hos kunderna, att logistiken fungerar och att aktörerna är seriösa, säger Jörgen Bödmar, VD för DesignOnline samt ordförande i den europeiska branschorganisationen för e-handel, EMOTA.

Möbler, design och leksaker poppis

I  undersökningen framgår även att närmare var femte konsument, 18 procent, planerar att handla fler julklappar i form av möbler och designprodukter samt leksaker i år än föregående år. Just leksaker har sett en kraftig tillväxt under julhandeln, men även under årets tredje kvartal.

Därefter uppger konsumenterna att de ska köpa mer böcker, filmer och musik samt kläder, 17 procent respektive 16 procent, som julklappar över nätet i år än föregående år.

– I hela Europa ser vi ser att e-handelsmarknaden för just film, musik, böcker och programvara är den mest beställda produktkategori på Internet. Eurostats uppgifter avslöjar även att andelen enskilda personer som har köpt den här typen av produkter nådde hela 28 procent under 2013, jämfört med 18 procent under 2007. På 2:a och 3:e plats kommer kläder samt resor/semester med respektive 27 procent och 25 procent av enskilda personer som har rapporterat att de köpt dessa produkter över internet 2013, säger Jörgen Bödmar.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se