Posten tillsammans med Svensk Distanshandel och HUI har idag släppt sin E-barometer för andra kvartalet i år. E-handeln har, inte helt oväntat, växt och detta med en omsättningsökning på 8,4 procent jämfört med 2010. Den starkaste utvecklingen har de noterat inom segmentet kläder och skor.
Även om ekonomin i stort har sett en avmattning så fortsätter alltså E-handeln att växa. Den traditionella detaljhandeln ökade endast med 2,4 procent jämfört med förra året.
- E-handeln fortsätter att ta marknadsandelar från traditionell detaljhandel. Konsumenterna styr om allt fler av sina inköp av varor från fysiska butiker till nätet. Mycket talar också för att e-handeln är den del av detaljhandeln som har bäst förutsättningar att möta ett sämre konjunkturläge, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.
Produktgrupper som går bra är som sagt kläder och skor, som ökat med 13 procent, men även hemelektronik som följer e-handeln i helhet. Böcker, CD-skivor och dataspel har dock fått se en avmattning och endast ökat med två procent.
E-barometern innefattar även konsumentintervjuer och dessa visar att köpprocessen på nätet består av flera steg där jämförelsesajter och andra konsumenters omdömen spelar stor roll. Tre av fyra använder t.ex. en jämförelsesida innan köp.
I Postens pressmeddelande trycker även vår vän Arne Andersson på att kataloger ännu inte är uträknade, även om e-handeln har gått om den traditionella postorderhandeln. För tre av tio konsumenter är kataloger fortfarande en viktig informationskälla.
- Trots att många konsumenter idag hellre handlar på nätet än via postorder fyller den traditionella katalogen fortfarande en viktig funktion för företag när de ska locka konsumenter till att köpa varor på distans. Många tycker att den fysiska katalogen ger bättre överblick än nätet och uppskattar att man kan läsa den var och när man vill, säger Arne.
Ni finner E-barometern för andra kvartalet 2011 här.