Under årets första och andra kvartal visade e-handeln upp en fin tillväxt med en ökning på 16, respektive 15 procent. I dag släppte PostNord tillsammans med SDH och HUI e-barometern för tredje kvartalet, och det är än bättre med en tillväxt kring 17 procent.
Hemelektronik, som är den bransch som omsätter mest på nätet, hade en mycket stark utveckling och försäljningen ökade med 18 procent under kvartalet. Heminredning och möbler ökade med 16 procent och bygghandeln fortsätter att imponera med en tillväxt på 33 procent.
Men den snabbaste tillväxten under kvartalet hade barnartiklar och leksaker som växte med hela 47 procent. Det är den högsta tillväxttakten under ett kvartal för en enskild bransch sedan 2011.
– Den kundgrupp som handlar leksaker och barnartiklar på internet är ofta tidspressade och vill handla bekvämt, enkelt och på tider utanför ordinarie öppettider. Internet har därför blivit ett naturligt och enkelt sätt att shoppa, inte minst de kommande månaderna då många vill undvika trängseln i julruschen, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
Rustar för E-julen
Nu laddar Arne och hans vänner inför en ny rekordjul då en allt större andel av svenskarnas julklappsinköp sker via nätet. Fyra av tio e-handelskonsumenter uppskattar att de kommer att e-handla julklappar för sammanlagt 4,3 miljarder kronor i år.
Det motsvarar en tillväxt om sex procent jämfört med förra året, men siffran kommer troligtvis bli betydligt högre än så. Tre av tio konsumenter har nämligen inte bestämt sig för hur de ska handla sina julklappar.
– Vi planerar för en rekordjul i år igen. För att klara de ökade paketvolymerna etablerar vi under hösten 50 nya utlämningsställen och stärker upp våra 1 600 postombud. Även våra brevbärare är förberedda på att dela ut rekordmånga e-handlade julklappar i hushållens brevlådor, säger Arne Andersson.
Källa: Press