ANNONS

E-handeln för e-handlare fick en drömstart: "Finns en romantiserad bild"

Jennie Jonsson vill få fler e-handlare att lyckas - och att fokusera på rätt saker

"Vet hur det är att sitta där och försöka pussla ihop allt".

ANNONS

I går, torsdag, lanserade Jennie Jonsson sin e-handel för e-handlare, Digital Entreprenher Shop, som ska hjälpa både nya och befintliga entreprenörer att lyckas i branschen. Det blev också en mycket lyckad start för webbutiken, som uppenbarligen väckt intresse.

Att hon valde att vända sig direkt till e-handlare har sina förklaringar i den resa hon själv började en gång i tiden. En resa som kom med många viktiga lärdomar.

Jag startade min första e-handel för åtta år sedan och vet hur det är att sitta där och försöka pussla ihop allt. Jag önskar att jag hade haft någon som förstod alla de här bitarna som kunnat hjälpa till praktiskt steg för steg. Jag gjorde många fel och misstag, både dyra och billiga. Därför vill jag bidra till att fler får chansen att göra rätt från början, säger Jennie Jonsson till Ehandel.

En annan anledning är att många i dag går in med fel förväntningar och målbild när de drar igång sin e-handel, enligt Jennie. Att man tror att det finns snabba, enkla pengar att hämta. Men också att man börjar i fel ände.

Man glömmer bort de sakerna som är viktiga i grunden i alla företag. Man googlar e-handelsplattformar istället för att lägga fokus på att först ha en bra grundaffär. Många tror att det är så smidigt och lätt att ge sig ut i e-handeln, men det är det inte, säger hon och fortsätter:

Visst, man kan starta en webbshop snabbt. Men man kommer bli tvungen stänga den omgående om man inte har ett genomtänkt erbjudande. Det finns också en romantiserad bild om att man kan skapa en e-handel och bli superrik fort. Så fungerar det inte.

Vilka bitar är det man ska lägga tonvikt på, tycker du?

Man måste ha en skalbar idé, rätt målgrupp och jobba med marknadsföring och kommunikation. E-handel är inte lika enkelt som en del tror. Sen är tekniken en del i att lyckas, men det finns så många plattformar i dag som är fantastiskt bra - så det är det minsta problemet.

Exakt hur stor marknaden är för en e-handel för e-handlare vet hon inte i dagsläget. Men målet är att Digital Entreprenher Shop ska bli en större kraft att räkna med.

I dag är det ett enmansföretag, men jag hoppas att kunna bygga det så att jag kan ta in anställda i framtiden. Först vill jag ta upp det till en eller ett par miljoner och sen skala upp därifrån. Hur stor marknaden är i Sverige är svårt att säga, men jag ser kollegor utomlands som tjänar 10 till 20 miljoner på ett år på lanseringen av en kurs. Så vi får se vilken marknad som finns här, men det har varit ett stort intresse hittills.

"Då har man ingen ursäkt"

Trots att det bara gått drygt en dag sedan e-handeln såg dagens ljus har faktiskt flera beställningar kommit in. Framför allt på packmaterialet, men också på en kurs för hur man bygger en affärsidé.

Jag hade ungefär ett 30-tal beställningar på lanseringsdagen. Jag har också jobbat med att bygga en målgrupp tidigt, bland annat med förlansering via mail. Och har man gjort det på rätt sätt så har man ingen ursäkt till att inte ha några beställningar vid lansering.

I samband med lanseringen nämnde Jennie också att hon vill få fler kvinnor att driva e-handel. Och en av nycklarna för att bli framgångsrik i det, tror hon finns i just att flytta fokus från tekniken.

Jag ska inte säga att e-handeln är en mansdominerad bransch. Jag tycker att det är öppet och man kan ställa frågor. Men det blir mycket prat om tekniken. Så fort jag har mer manliga kursdeltagare blir det mycket frågor om vilken teknik man ska ha och hur man tänker kring den. Det kan skrämma bort många, som känner att de inte kan tekniken. Jag försöker istället belysa att den biten inte är så krånglig som man tänker.

Man kanske är jätteduktig på sin bransch, men i verkliga livet, och skräms av det digitala just på grund av tekniken. Men det finns så bra plattformar och verktyg i dag, så man behöver inte ha några grundkunskaper i det själv.

"Inte utdelningen jag ville"

Utöver att hon både jobbat och jobbar som konsult har Jennie hunnit med att driva två webbutiker tidigare. Den första, som nämndes inledningsvis, finns inte kvar i dagsläget.

Den första jag startade, Hundbolaget, kom från min egen hobby. Jag tränar och tävlar med min rottweilerhane och försökte då hitta träningsredskap för ändamålet, samt hållbara hundleksaker. Och när jag letade runt så fanns det knappt i några butiker.

Det gjorde det dock utomlands och jag tänkte att om de lyckats, varför skulle inte jag kunna göra det? Jag började smått och skalade upp, men fick också lära mig att kombinationen av för små marginaler kombinerat med för tunga produkter och avgifter på logistik inte fungerade. Jag sålde mycket, men det gav inte den utdelningen jag ville.

Men skam den som ger sig. Beväpnad med lärdomarna från Hundbolaget skapade Jennie nästa webbutik, Rock in my box.

Och den finns kvar. Namnet kommer från en populär hashtag i USA och betyder ungefär "en fet ring i en snygg ask". Ringaskar i dag är väldigt stora, vilket gör att förlovningsringen kan se väldigt liten ut. I en mindre ask blir ringen snyggare och vi har även olika färger, så att de som gifter sig kan anpassa den utifrån sitt bröllopstema. Det här var också en grej jag hittade utomlands, som inte fanns här hemma i Sverige, avslutar Jennie Jonsson.

LÄS ÄVEN: Hon startar e-handel för e-handlare: "Tekniken är inte det svåra"

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap