E-handeln har länge setts som ett hot mot de fysiska butikerna, och kanalen fortsätter att växa i raskt takt. Under förra året såg e-handeln en tillväxt på 16 procent medan den fysiska handeln hade en mer måttlig ökning kring 2 procent.
Handeln på nätet beräknas idag står för runt 6,3 procent av den totala handeln, och lär fortsätta att vinna mark. Men de ska inte ses som en konkurrent, utan som ett komplement. Det menar Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk Handel.
– Man sätter för stort fokus på de 16 procenten och tror att e-handeln vinner matchen över den totala detaljhandeln. Men om man vänder på det är 94 procent av den totala konsumtionen i den fysiska handeln. Man pratar om online och offline, men snarare ska man inte dra någon linje – köpet sker överallt, sa Magnus Kroon, under ett seminarium på Business Arena i Göteborg på tisdagen.
För stort prisfokus
Magnus menar helt enkelt att de fysiska handlarna inte ska stirra sig blinda på det digitala hotet, utan bör se det som att man begåvats med ytterligare en försäljningskanal. Något som Tobias Rönnberg på Handelns utredningsinstitut, HUI, håller med om.
– Jag tycker inte man behöver se det som ett hot allt, utan det går åt båda håll faktiskt. Så om e-handeln växer så kan den gynna den fysiska handeln, säger Tobias Rönnberg.
Jens Levin, VD på Sitoo, håller däremot inte med föregående talare och ser fortfarande e-handeln som en konkurrent till den fysiska handeln. Han menar samtidigt att den fysiska handeln stirrar sig blind på priset i kampen om kunderna.
– Vi konkurrerar idag mångt och mycket om priset, det är för att vi är pressade av lågprisdrakar på nätet. Därför blir e-handeln en konkurrent mot den fysiska handelns lönsamhet. Lönsamheten har gått ner, även om vi säljer mer än någonsin tidigare. Vad som händer är att den fysiska handeln känner sig pressad, och fokuserar därför på att pressa priset, istället för att använda sin konkurrensfördel som är närheten till kunden. Det gäller för de fysiska butikerna att kapitalisera på sin konkurrensfördel och öka servicen, säger Jens Levin.
Källor: Fastighetsnytt.se, Sveriges Radio