E-handeln dök i november, jämfört med motsvarande månad i fjol. Totalt var omsättningen 25 procent lägre, mot november 2020. Men det beror främst på skyhöga jämförelsetal.
Det faktum att myndigheterna inför förra julen uppmanade kunderna att inte besöka butiker och köpa sina julklappar på nätet bidrog givetvis till att driva upp e-handelsförsäljningen. Trots ett starkt uppsving för Black Friday i år kunde inte försäljningen i e-handeln matcha fjolårets rekordstarka siffra, kommenterar Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Under perioden januari till november har tillväxten ändå legat 10 procent högre, jämfört med samma period förra året.
Köpte mer från utlandet
Hos svenska e-handlare har försäljningen av kläder och skor ökat mest i år. Fram till november rör det sig om en tillväxt på 20 procent, jämfört med motsvarande period i fjol. Samtidigt märks en avmattning i försäljningen av hemelektronik, möbler och heminredning.
De senaste tolv månaderna har vi även e-handlat för 14 miljarder från utländska e-handlare.
E-handeln från utlandet slog fjolårets siffror i november. Framför allt var det bil- båt- och mc-tillbehör samt kläder och skor som bidrog till tillväxten, säger Johan Davidson.