Posten Norge som äger Bring presenterar sitt resultat för första halvåret 2021.
Rapporten visar att koncernens omsättningen uppgick till knappt motsvarande 12 miljarder kronor (SEK), en ökning med 230 miljoner mot motsvarande period i fjol. Det justerade rörelseresultatet landade på drygt 800 miljoner, en ökning med 416 miljoner, jämfört med första halvåret 2020.
En viktig framgång bakom tillväxten är paketvolymen från e-handeln i Sverige – som ökade med 62 procent under perioden. Totalt sett i Norden har paketmängden vuxit med nästan 36 procent, jämfört med samma period i fjol.
I Norge och Danmark låg tillväxten på 37 respektive 20 procent. Sverige spelar alltså i en helt egen e-handelsliga i det här fallet.
Vi levererar starka resultat för det första halvåret. Den största ökningen av paket från näthandeln har vi i Sverige. Under pandemin har vi anpassat oss till det nya normala, med fokus på innovation, digitalisering och hållbarhet. Det är glädjande att se att vi genom vårt tjänsteutbud täcker de nya behov som har uppstått under pandemin, kommenterar Per Öhagen, koncerndirektör för e-handel och logistik på Bring.
LÄS ÄVEN: Bring öppnar fulfilmentlager i Sverige – skruvar upp satsningen