I vintras genomförde svenska programvaruföretaget Episerver en undersökning som visade att svensk tillverkande industri fortfarande är omogen när det gäller e-handel företag-till-företag, B2B. Endast två av fem tillhandahåller e-handel, trots att den ekonomiska potentialen bedöms vara dubbelt så stor som inom detaljhandeln.
E-handeln mellan företag ligger än så länge efter den mellan företag och konsument, men det kan vara hög tid att vakna upp. Enligt en annan studie genomförd av Forrester Consulting löper nämligen B2B-företag som inte tar till sig näthandeln även stor risk att tappa marknadsandelar.
Någon som svenska Ateles håller med om och i höstas talade de sig varma om hur e-handeln innebär stora möjligheter för B2B-företag. Och e-handelssatsningarna har nu sakta börjat sprida sig inom de flesta B2B-branscher enligt e-handelsleverantören Avensia, som säger att allt fler B2B-företag nu gör fullständiga omnichannel-implementeringar som ligger lika långt i framkant som B2C.
Nu har Episerver tagit fram ännu en studie, genomförd av Forrester Consulting, som visar att B2B-företagens e-handelslösningar bidrar både till ökad försäljning och ökad lönsamhet per order.
Bättre E-handelslösningar
En majoritet av bolagen i undersökningen anser att de främsta målen med e-handel är att öka intäkterna, 79 procent, och att attrahera nya kunder, 70 procent. Och företagen är nöjda med sina satsningar. Nära nio av tio, 89 procent, uppger att implementeringen av en e-handelslösning har resulterat i ökad försäljning.
Utöver konkreta resultat i form av siffror har studien också syftat till att fånga upp kunskaper och erfarenheter från de deltagande B2B-företagen.
– Vi kan se att en av de viktigaste faktorerna för att göra ett lyckat införande av e-handel är att noggrant definiera satsningens mål och syfte, samt att följa upp dessa under projektets gång. B2B-företag gör också klokt i att engagera användarna genom hela projektet och att ta del av råd från experter, både internt och externt, säger Jan-Olof Jakobsson, försäljningschef Sverige på Episerver.
Tidigare var tekniken oftast utvecklad internt och dåligt anpassad till utmaningarna med att sälja på nätet mellan företag. Men i dag finns det e-handelslösningar för B2B som erbjuder samma slags kundupplevelse som vi idag förväntar oss när vi handlar på nätet som konsumenter.
– Studien visar att e-handel mellan företag har utvecklats och mognat. I dag finns kommersiellt tillgängliga tekniska lösningar som hjälper företag att möta utmaningarna med att locka och behålla kunder, driva försäljning och sänka kostnader, säger Jan-Olof Jakobsson.
Källa: Press