ANNONS

E-handel och varumärken gör kunder mer lojala

E-handel och varumärken gör kunder mer lojala
ANNONS

Enligt en ny studie utförd på uppdrag av Unilever, som tillverkar mat och hushållsprodukter, så är nätshoppare mer lojala till sin favoritbutik på nätet än vad de skulle vara till sin favoritbutik på gatan.

Detta är givetvis intressant med tanke på hur prisjämförelser på nätet är så pass mycket enklare än på gatan. Det ska redan nu nämnas att undersökningen utgår ifrån ett dagligvaruhandelsperspektiv och marknaden är Storbritannien.

Unilever säger att folk i många fall letar efter "Brands" dvs varumärken, något som de känner igen, och att detta ofta kan överväga priset. Andy Houghton, e-handelschef på Unilever, har följande kommentar:

"Köpare letar efter varumärken. Dessa fungera som igenkänningsfaktorer. Det handlar inte bara om pris. I knappa tider, söker shoppare efter värde. Detta handlar inte nödvändigtvis om kampanjer utan om produkter som uppfyller deras behov första gången med ett rimligt pris. "

Undersökningen visar just att "Brand loyalty" är 15 procent högre på nätet och samtidigt att kundkorgen oftast är lite dyrare på nätet än i butik. Detta ska enligt Unilever inte bero på priserna online utan på att folk har enklare för att spenderar sina pengar på nätet. Det måste nämnas att Unilever sitter på en hel del starka varumärken så denna undersökning spelar dem givetvis rakt i händerna.

Vi tolkar det dock som att varumärken fungerar som viktiga igenkänningsfaktorer på nätet och bidrar till trygghetskänslan. Vilket kan resultera i både större köp och att man oftare återgår till den butik som har dessa märken. Varför denna effekt sägs vara starkare online är förmodligen på grund av att nätet idag kräver större trygghet än att handla i en fysisk butik.

Källa: just-food,
shopsafe

I DIBS E-handelsindex för 2011 vinner även "enkelhet och tidsbesparande" över priset gällande vad som driver folk till att e-handla.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se