ANNONS

E-handel kombineras med Apples Genius Bar

E-handel kombineras med Apples Genius Bar

Mannen bakom Apples fysiska butiker satsar på en mer personlig e-handel som nu lockar investerare.

ANNONS

Ron Johnson var med och byggde upp Apples populära fysiska butiker. Under hans ledning ska Apples butiker sett enorm tillväxt och han kunde kamma hem en smärre förmögenhet efter sina sju år på bolaget.

Efter hans framgångar hos Apple ska han haft en jobbigare tid som VD för kedjan JC Penney där hans försök att blåsa liv i butiken inte fungerade.

Efter att ha fått sparken därifrån testar han nu e-handel i det nystartade företaget Enjoy Technology. Denna vecka rapporteras det att företaget tagit in 50 miljoner dollar i en ny investeringsrunda. Totalt skall bolaget ha lockat till sig 80 miljoner dollar.

Vad gör då Enjoy? Jo de har slagit ihop e-handel med personlig service. Som vi vet har PostNord funderat över att sälja installationstjänster tillsammans med frakten, där brevbärarna skulle kunna göra mer än bara leverera varan. Likaså testar Amazon att sälja installationstjänster i samband med vissa elektronikköp.

Exakt leverans och personlig hjälp

Enjoy ska dock ta det hela till en ny nivå och när du beställer en vara ifrån deras nätbutik så ingår allt. Du kan välja en exakt tid och plats för leverans, inga tidsfönster, och vid leverans ska en expert hjälpa dig att installera och konfigurera varan.

- Enjoy grundades på det enkla antagandet att människor behöver hjälp och vi tror att en mänsklig kontakt är det bästa sättet att hjälpa dem, säger Ron Johnson, VD på Enjoy.

Allting ingår i priset för produkten man beställer. Man kan även köpa ett expertbesök för 99 dollar för en befintlig produkt som man äger.

Det hela påminner om den hjälp man ska få i en Apple Store och deras Genius Bar, ett mycket populärt koncept som Ron Johnson var med och tog fram.

Produkterna Enjoy säljer ska vara noga utvalda för att ge en så bra upplevelse som möjligt vid leverans. Enjoys koncept sägs även vara en ny möjlighet för varumärken att nå ut med sitt budskap och engagera kunderna.

 

Foto: Enjoy

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se