Att sälja varor både via återförsäljare och ha en egen e-handel kan öka försäljningen av olika varumärken med så mycket som 73 procent, visar en genomgång som e-handelsystemleverantören Viskan gjort bland sina kunder i modebranschen.
84 procent fler order
Antalet order ökade samtidigt med 84 procent bland butikerna som valt att börja sälja online. Dessutom tjänade många gånger även återförsäljarna på butikens egna e-handel, enligt undersökningen.
Genom att tillsammans med kunden titta på varumärkets egen e-handel kunde återförsäljarna både visa upp varumärkets bredd och locka till merförsäljning.
B2B-kombination bäst
För dem som dessutom kombinerat en klassisk B2C-handel med en B2B riktad mot just återförsäljare, kunde återförsäljarna dessutom lägga direkta beställningar tillsammans med kunden och ha varan i butik kort därefter.
Kombinationen av personlig service och rådgivning stärkte återförsäljarna, enligt genomgången. Sammanlagt visar undersökningen att både försäljningen i den egna e-handeln och försäljningen via återförsäljare ökar.