Sponsrat Innehåll

E-handel i Europa: Vad vill kunderna ha?

Gränsöverskridande verksamhet innebär att man måste förstå sin nya marknad och hur man på bästa sätt hjälper kunderna som finns där.  Med tanke på att cirka 30 % av alla EU-kunder köper varor från övriga EU-länder än sitt eget, kan det vara bra att fundera över följande: Vad vill europeiska kunder få ut av sin e-handel?

För nordiska e-handlare vars ambition är att utöka sin verksamhet utgör EU en enorm möjlighet. Dessutom ligger den precis runt knuten. I europeiska länder kommer så många som åtta av tio beställningar från utlandet. Tack vare snabba leveranser och det faktum att marknaderna bär många likheter, blir denna närliggande expansion otroligt mycket lättare än att ställa in siktet på USA eller Asien. 

Vi satte oss ner med FedEx försäljningschef i Norden, Silja Vig, och Bart Fimmers, ansvarig för europeisk e-handel, för att få en bättre förståelse för hur e-handlare som vill ta steget bortom sin lokala marknad bör bete sig för att lyckas. 

Vad ska e-handlare göra för att leverera och lyckas ute i Europa? 

“Undersökningar från Metapack visar att hela 84 % av potentiella kunder sannolikt lämnar sin varukorg utan att slutföra köpet på grund av en brist på leveransalternativ i kassan”, säger Vig. “Kunderna har bestämt sig för din produkt, men försäljningen går i stöpet på grund av en enda anledning, nämligen hur du levererar”.

“Vad olika personer föredrar kan variera enormt mycket, även inom ett område som Norden. Därför kan man inte räkna med att göra varje europeisk onlinekund nöjd med hjälp av ett enstaka leveransalternativ. Det de vill ha – och det du måste erbjuda dem – är alternativ som gör att de kan kontrollera situationen.”

“För att uttrycka det hela enkelt: De vill avgöra var och när deras paket ska levereras – och inte tvärtom.” 

Vilka alternativ finns tillgängliga?

“Kunder förväntar sig att kunna spåra sina leveranser. Det är ett minimikrav", förklarar Fimmers.

“Utöver detta är leverans till utlämningsställe ett avgörande alternativ, särskilt för kunder som inte arbetar hemifrån. Utlämningsställen, vilka kan inkludera lokala butiker eller paketskåp, ger kunderna flexibilitet och möjlighet att hämta paketen när det passar dem.” Vårt webbinarium om Varför leveranser till utlämningsställen är praktiska är en bra plats att börja på. 

“Ytterligare en möjlighet är ökad insyn, till exempel i form av uppskattad leveranstid och bildbevis på att leveransen är utförd. Detta för att kunden ska kunna planera och vara säker på att paketet kommit fram.”

 Vad hindrar nordiska företag från att utvecklas?

“Utveckling av lokala webbplatser och att erbjuda lokala betalnings- och leveransmetoder var tidigare ett problem”, berättar Vig. “Idag är det relativt enkelt att nå ut till konsumenter över hela Europa och få sina produkter levererade på det sätt som kunderna själva föredrar.” 

“I Norge ser vi till exempel att säljare blir avskräckta av det extraarbete som krävs när man ska exportera varor. Men på FedEx tillhandahåller vi onlineverktyg som förenklar hela leveransprocessen och hjälper dig med de dokumentationskrav som finns.” 

Tänk att det finns en hel kontinent med möjligheter som väntar på att upptäckas – är du redo att göra Europa till din hemmamarknad? Läs mer om FedEx flexibla leveranslösningar eller få en personlig offert.